6 Tips Til At Øge Svarraten i Din Evaluering af Undervisning
6 Tips Til At Øge Svarraten i Din Evaluering af Undervisning
6 Tips Til At Øge Svarraten i Din Evaluering af Undervisning
6 Tips Til At Øge Svarraten i Din Evaluering af Undervisning
1. Det skal være praktisk
Du skal gøre det let for den studerende at komme hen til evalueringen, sådan de kan give feedback på en måde som passer dem. Det kan være, at du ligger et link til evalueringen online eller sender et link til dem via SMS eller e-mail.
2. Respekter deres tid
Du skal tænke på, hvor lang tid det tager at gennemføre dit spørgeskema. Skriv i mailen eller i starten af evalueringen, hvor længe de skal forvente at afsætte til evalueringen. Hvis den studerende ved, hvor meget tid de skal afsætte til undervisningsevalueringen, så kan de tage sig tiden til det. Du kan evt. selv gennemføre evalueringen for at se, hvor lang tid det tog dog.
Du vil helst ikke have, at eleverne opgiver undervejs eller skynder sig igennem evalueringen, fordi det ødelægger validiteten af resultaterne.
3. Vis hvor langt de er
Det her punkt hænger sammen med det forrige: Det er utroligt rart for respondenten at se, hvor langt de er i evalueringen. Når man kan se, hvor langt man er i spørgeskemaet, så bliver man ikke frustreret over muligheden for, at der er 300 spørgsmål, som tager 2 timer.
4. Fortrolighed er helt centralt
De studerende skal have at vide, at deres svar bliver fortroligt behandlede. Du skal understrege, at resultaterne er anonyme (medmindre du selvfølgelig spørger efter deres navn i spørgeskemaet). Når de ved at det både er fortroligt og anonymt vil de være mere ærlige i deres besvarelser – hvilket giver dig bedre mulighed for at forbedre din undervisning.
5. Evalueringens længde
Hold det så kort som muligt. Lange evalueringer af undervisningen kan medfører mindre svarprocent. Du skal sikre dig, at du har formuleret nogle klare mpl for evalueringen. På den måde er du sikker på, at du stiller tydelige og relevante spørgsmål. Hvis der er spørgsmål, som ikke giver dig vigtig feedback, så skal du slette det. Beslut dig for et maksimalt antal spørgsmål og hold dig til det.
6. Brug Logik i evalueringen
Logik er betegnelsen for, at én svarmulighed i et spørgsmål fører respondenten til ét spørgsmål, mens en anden svarmulighed fører dem til et andet spørgsmål. Den studerende vil med større sandsynlighed gennemføre en evaluering, hvor alle spørgsmål er relevante for dem.