Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer
Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer
Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer
Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer
Du har brugt lang tid på at overveje, hvad du skal spørge dine kunder om. Du ved, at de ikke har tålmodighed til mere end 10-15 spørgsmål, før de begynder at falde fra. Du har kogt din gryde af 100 spørgsmål ind til 12 målrettede spørgsmål.
Alt er klar, nu skal du bare trykke send. Men, hvornår skal du trykke send?
Det er vigtigt at tilpasse udsendelsen til din målgruppes vaner og præferencer, men nogle dage er også bare bedre end andre.

Så! Hvilken dag er det bedst at sende et spørgeskema?
Der er mange undersøgelser, som har dykket ned i, hvornår det er bedst at sende et spørgeskema afsted. Men, det er desværre ikke en eksakt videnskab. Man skal tage hensyn til ”humør bias” om fredagen, fordi folk generelt er i bedre humør om fredagen, og det samme gør sig gældende om søndagen – af de modsatte årsager.
Checkmarket har gennemført en undersøgelse, hvor de kategoriserede mere end 1.500 evalueringer i følgende kategorier:
De fandt nogle tendenser, som – bevares – kunne ses i dataene, men udsvingene fra den ene dag til den anden var overraskende lille. Man kan dog stadig komme med en anbefaling på baggrund af resultaterne:

Skal undersøgelser bare sendes efter ovenstående skema?
Nej, desværre! Men, det er en god rettesnor, hvis du er usikker på, hvornår du skal sende det ud.
Det er virkeligt svært at give gode råd på tværs af brancher og segmenter. Svarraten varierer voldsomt ift. hvordan kunderelationen er, at vælger man at sende sin kundetilfredshedsundersøgelse via SMS fremfor mail, så kan man også forvente en meget højere svarrate.
SurveyMonkey har lavet en lignende undersøgelse, som også foreslår mandag og tirsdag som det generelt bedste tidspunkt at sende en undersøgelse afsted.

GetResponse har også analyseret over 21 millioner besvarelser I USA, hvor de fandt, at torsdag var den bedste dag at sende undersøgelser ud. Både ift. åbningsrate og svarrate.

Zendesk fandt dog ud af, at ugedagen ikke havde den store indvirkning på svarraten. Mandag havde den bedste svarrate med gennemsnitligt 20 % svarrate, men at de andre dage ikke var meget bagefter.




