Gennemfør enkelt en trivselsundersøgelse
Gennemfør enkelt en trivsels-
undersøgelse
Gennemfør enkelt en trivselsundersøgelse
Gennemfør enkelt en trivsels-
undersøgelse.
Det kan være svært at vurdere, om der er områder, hvor man som organisation kan blive bedre. Én ting er at sikre et godt fysisk arbejdsmiljø med den rette belysning, temperatur, kontorstol og kaffe med frisk mælk fremfor mælkepulver.
Straks sværere bliver det, når emnet bliver det psykiske arbejdsmiljø. Det handler i høj grad om, at trivsel er svær at definere og er et emne, som man hurtigt kommer til at beskrive med andre begreber, som også er vagt defineret, som fx ”man har det godt.”
Videnscenter for Arbejdsmiljø har skrevet en definition:
Trivsel på arbejdet er, når vi oplever velvære og balance mellem de krav, vi stilles over for, og vores behov, kompetencer og ressourcer”.
Det betyder, at ”have det godt på arbejdet” er et resultat af, at den enkelte medarbejder er i flow: Der er en sammenhæng mellem de udfordringer og opgaver som man får, og de ressourcer (tid og kompetencer) som er til rådighed.
Trives medarbejderne, så fortæller det, at ledelse, sociale relationer, arbejdsvilkår og medarbejderens egne ønsker, behov og de krav og muligheder, som jobbet tilbyder.
6 områder, som påvirker medarbejdernes trivsel
Selvom alle mennesker er forskellige, så er der alligevel nogle generelle tendenser, som skaber et godt arbejdsmiljø. De seks områder har det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø kaldt for ’De Seks Guldkorn’ og handler om:
Indflydelse på eget arbejde ift. arbejdstid, indhold, kolleger og redskaber
Mening i arbejdet – værdier og meningen med produktet
Forudsigelighed – at være bekendt med fremtiden
Social støtte – både praktisk og psykisk efter behov
Belønning – retfærdig løn, påskønnelse og karrieremuligheder
Krav – kravene arbejdstempo og -mængde matcher medarbejderen