Segmenteringskriterier i B2B og B2C
Segmenteringskriterier i B2B og B2C
Segmenteringskriterier i B2B og B2C
Segmenteringskriterier i B2B og B2C
Når du vil forbedre effektiviteten af din marketing, så bør du kigge på segmentering som noget af det allerførste. I denne artikel vil vi kigge på de 4 mest almindelige måder at segmentere et marked på, og vi vil også kigge på måder at segmentere på, som du måske ikke kender.
Når du er oppe imod en række konkurrenter online, er den bedste måde at adskille dig fra konkurrenterne ved at have en effektiv måde at kommunikere med dine kunder på. Markedssegmentering bliver en vigtigere og vigtigere del af, at være stærk på marketingområdet, og det kan være det som gør udslaget for firmaer som er på et marked hvor der er stor konkurrence.
Når du er oppe imod dine online konkurrenter, så er effektiv kommunikation den bedste måde at få din virksomhed til at skille sig ud. Markedssegmentering giver dig muligheden for at finde lige præcis det der skal siges, for at få dine kunder til at foretage et køb.
De 4 typiske måder at segmentere et marked.
Eksempler på de 4 segmenteringskriterier
Ideen med at lave en markedssegmentering er, at identificere forskellige grupper, inden for din målgruppe, så du kan levere mere målrettet, og værdifuld, information til dem.
Der er fire primære modeller når man snakker kundesegmentering, som bør danne basis for enhver marketingplan.
De fire typiske måder at segmentere et marked på, er som sagt, Demografisk, Psykografisk, Geografisk og adfærdsmæssig segmentering. Disse er typiske måder hvorpå et firma kan segmentere deres marked i forhold til køn, alder, livsstil og mange andre faktorer.
Lad os kigge lidt på hvad de hver især betyder for din virksomhed, og din strategi, for at segmentere et marked.
1. Demografisk segmentering: Hvem
Demografisk segmentering er muligvis det første som folk tænker på, når de hører ordet markedssegmentering. Dette er nok den segmenteringsform som er lettest at gå til, når du vil definere kundegrupper, men den er stadig meget effektiv. Demografisk segmentering kigger på identificerbare ikke-karaktertræk så som:
-
Alder
-
Køn
-
Etnicitet
-
Indkomst
-
Uddannelsesniveau
-
Religion
-
Profession eller stilling
Et eksempel kunne være, at du laver en segmentering som henvender sig til potentielle kunder, ud fra deres indkomst. På den måde spilder du ikke dit marketingbudget ved at prøve at henvende dig til folk som sandsynligvis ikke har råd til at købe dit produkt alligevel.
Markedssegmentering handler ikke kun om at nå ud til dine kunder på en mere effektiv måde, det handler også om at de kunder skal se opslag, eller beskeder, som er mere relevante for dem.
2. Psykografisk segmentering: Hvorfor
Psykografisk segmentering fokuserer på kunders personligheder og interesser. Her vil vi kigge på kundegruppen, og segmentere ud fra:
-
Personlighedstræk
-
Hobbyer
-
Mål i livet
-
Værdier
-
Overbevisninger
-
Livsstil
I forhold til demografisk segmentering, kan disse egenskaber være sværere at identificere.
Det er afgørende at lave god research, og når den er gjort godt, kan psykografisk segmentering danne grund for utrolig effektiv marketing, som forbrugeren vil føle taler til dem på et meget mere personligt plan.
3. Geografisk segmentering: Hvor
I forhold til de andre, er geografisk segmentering oftest den som er lettest at gå til, og den giver dig mulighed for at inddele dine kunder i grupper som er baseret på hvor de bor. Man kan inddele områderne på flere måder, og ud fra det kan du beslutte dig for hvor specifikt du vil inddele dem. De kan eksempelvis inddeles efter:
-
Land
-
Region
-
By
-
Postnummer
Man kan eksempelvis segmentere gruppen ud fra en given radius rundt om et sted. Det er en glimrende måde hvis du skal lave marketing for en live event, og du gerne vil have flere lokale der deltager i den.
Når du er klar over hvor dine kunder opholder sig, giver det dig mulighed for at lave alle mulige overvejelser i forhold til hvordan du vil reklamere til dine kunder.
I store lande såsom USA, kan du præsentere kunderne med muligheder der matcher det lokale vejr og klima. At finde ud af hvor dine kunder opholder sig, er utrolig vigtigt hvis du har sæsonprægede varer, da det giver dig mulighed for at præsentere dit produkt for kunder på det rette sted, og det rette tidspunkt på året.
Nogle nylige gode eksempler på hvordan man kan bruge geografisk segmentering, så vi under corona pandemien. Da der var nedlukninger verden over, var der mange forretninger som skiftede til at fokusere på deres lokalområde, for at fortælle at deres services stadig var tilgængelige online.
Omvendt, da samfundene begyndte at åbne op, skulle onlinevirksomheder ændre deres marketingstrategier, hvis de ville bibeholde den fremgang de havde under lockdown perioderne.
4. Adfærdsmæssig segmentering: Hvordan
Adfærdsmæssig segmentering er muligvis den mest brugbare for alle e-handelsvirksomheder. Ligesom med psykografisk segmentering, har du brug for noget data hvis det for alvor skal være effektivt, men meget af denne data kan du selv indsamle ved hjælp af din hjemmeside. Her segmenterer vi kunderne i forhold til deres:
-
Forbrugsmønstre
-
Købevaner
-
Deres måde at browse på
-
Interaktioner med brandet
-
Loyalitet til brandet
-
Tidligere feedback af produktet
Alle de her datasæt kan du selv skaffe igennem din hjemmeside når kunderne besøger den. Du kan for eksempel se:
-
Antallet af sessioner på din hjemmeside
-
Hvor mange undersider der besøges
-
Hvor længe de er på din side
-
Hvilken type af sider de besøger
-
Værdien af deres kurv
-
Kampagnehistorik
-
Hvilken side de kommer fra
-
inaktivitet og meget mere
Vi kan for eksempel også skelne imellem førstegangsbesøgende, og personer som har besøgt din side flere gange, men uden at købe noget. Ud fra denne data om deres adfærd, kan vi skræddersy hvordan de skal hilses når de klikker ind på siden. Det kunne eksempelvis være at den førstegangsbesøgende bliver mødt med: “Velkommen til, klik her for at se vores nyeste kollektion”. Til en person der har besøgt din side flere gange, kan du eksempelvis sige: “Opret dig som bruger, og spar penge med vores loyalitetsprogram”.
Eksempler på andre måder at markedssegmentere på
Selvom de mest almindelige måder at segmentere et marked på er demografisk, psykografisk, geografisk og adfærdsmæssig segmentering, findes der andre typer at segmentere på, som også er værd at overveje, og de kan give dig gode muligheder hvis du bruger dem i den rette kontekst.
Teknografisk segmentering
Teknografisk segmentering kan identificere og samle dine kunder i grupper, efter hvilken rolle teknologi spiller i deres liv. Det kan give dig muligheden for at målrette mod folk der er hurtige til at springe med på vognen når der kommer noget nyt teknologi, såkaldte early-adopters. Det kan være en kæmpe hjælp hvis du skal markedsføre noget ny teknologi. Du kan også bruge det til noget så simpelt, som at se hvilken enhed en kunde besøger din side fra, og ud fra den enhed de bruger, kan du præsentere forskellige tilbud.
Ved at personificere brugerne er det lettere at målrette annoncer til specifikke grupper. Hvis en forbruger besøger en hjemmeside der sælger mobiltelefoner via safaribrowseren, så er personen måske mere interesseret i appleprodukter, og du kan vælge at fokusere på at vise appleprodukter til kunden, frem for andre produkter.
Firmografisk segmentering
Mens de ovenstående måder at segmentere på, hovedsageligt fokuserer på B2C firmaer, så kan firmografisk segmentering være en stor hjælp for dig hvis du har et firma som er baseret på B2B.
Firmografisk segmentering handler om at analysere, og indeksere B2B kunder ud fra værdier, egenskaber og karakteristika som deles med dit eget firma.
Denne måde at segmentere på, giver firmaer mulighed for bedre at forstå, og målrette mod, deres målgrupper og marketingkampagner. Denne proces minder meget om hvordan en B2C virksomhed ville lave en demografisk segmentering.
Denne måde at segmentere på, bruger hovedsageligt syv forskellige parametre for at identificere kundesegmenter.
-
Branche
-
Beliggenhed
-
Størrelse på firmaet
-
Status
-
Antal ansatte
-
Hvordan de klarer sig
-
Direktøren
-
Salgscyklus
Denne måde at segmentere på, kan hjælpe dig med at lave en effektiv B2B marketingsstrategi ved at identificere nøglekunder, og give dig mulighed for at målrette din marketingsstrategi specifikt mod disse kunder.
Sådan laver du en strategi for din markedssegmentering
Nu kender du til de forskellige måde man kan segmentere et marked på, så lad os se på hvordan du rent faktisk kan bruge de forskellige metoder i praksis. Der er en række nøglepunkter som det er en god ide at holde sig til.
Hvad håber du på at opnå ved at lave hele denne proces med at segmentere et marked? Oftest er formålet med at segmentere et marked, at finde de personer eller grupper som er mest profitable.
Har verden brug for det du sælger? Hvor stort et marked er der for dit produkt? Er der plads til andre aktører på markedet, eller har du monopol? Ved at lave denne type undersøgelser, er du bedre rustet til at træffe de rette beslutninger, senere i processen.
Ud fra den research du har lavet om markedet, skal du beslutte dig for hvilken type markedssegmentering du vil benytte dig af, for bedst at kunne finde dine kunder. Du kan bruge alle de tidligere nævnte metoder. Du behøver ikke at holde dig til én type. Prøv at lave forskellige kombinationer og se hvad der passer bedst til dig, dit marked og dine mål.
Efter du har udført punkt 3, har du måske flere forskellige markeder du finder interessante. Men hvilket skal du fokusere på, for at du har størst mulighed for at fuldføre dine mål? Når du har identificeret det segment som du vil fokusere på, så skal du evaluere på det, og bekræfte at det er det rigtige. Kig på forbrugerdata, forbrugsmønstre, konkurrenter og hvor stort et marked der er i dette kundesegment. Derefter kan du lave en kombination af kvalitativ og kvantitativ research til at give dig yderligere indsigt.
Dette trin er muligvis det vigtigste, da det vil have stor indflydelse på alt hvad du gør fremover. Alt fra marketing, brand-strategi til måske endda at hjælpe dig med at finde en konkurrencemæssig fordel.
Når du har bekræftet den målgruppe du vil henvende dig til, så skal du overveje hvad den bedste måde at få præsenteret dit brand til dem på vil være. Det at du har en dyb forståelse for din målgruppe gør, at du kan lave en marketingskampagne som er direkte målrettet til dem. Det at du kan forstå hvilken type beskeder de er modtagelige overfor, hvor de bruger det meste af deres tid henne, hvilke værdier de gerne ser i et firma osv., gør at alle dine anstrengelser ikke har været spildt. Sørg for at holde styr på alt hvad du gør, så du kan spore og rapportere alt hvad du gør.
Efter at du har kørt en marketingskampagne, er det vigtigt at du laver en evaluering på hvor effektiv den har været. Forhåbentlig har din markedsresearch givet pote, og alt er gået efter planen, og du har fået nye kunder hvis det var det som var dit mål. Men hvis det ikke har, er det vigtigt at man får dokumenteret hvad der er gået galt, så man ikke laver de samme fejl i fremtidige kampagner.
7 fordele ved markedssegmentering
Der er mange fordele man kan opnå med markedssegmentering, her kan du se vores 7 bud på hvad de vigtigste er.
Det her er den største, og mest åbenlyse, grund til at benytte sig af markedssegmentering. Ved bedre at kunne forstå dine kunders behov, kan du bedre finde den rigtige, og mest effektive, måde at reklamere til dem, og også den bedste måde at eksponere dit firma for dem på.
Det er klart at du vil få mere for dine penge hvis du bruger dem på en fornuftig måde, og du vil spilde færre penge på at reklamere til forkerte grupper.
Du vil også bemærke at jo mere målrettet din marketing er, jo bedre leads, eller kundeemner, vil du ende ud med. Du når de rigtige mennesker, og de begynder at bemærke dig.
Når du laver research i forhold til din segmentering, kan det gøre dig opmærksom på markeder du ikke vidste eksisterede før, og derfor ikke har overvejet. Disse opdagelser kan måske endda inspirere dig til at udvikle nye produkter, som er direkte henvendt disse markeder som du har opdaget.
Når du identificerer dine kunder ud fra deres behov, så kan du reklamere på en meget effektiv måde, og gøre det uimodståeligt for dine kunder at vende tilbage til dig. Det er bevist at kunne højne kundefastholdelse, kundeloyalitet og hvor stort et beløb de vil bruge hos dig igennem hele deres liv.
Formålet med markedssegmentering er ikke kun at hjælpe dig med at nå dit publikum, men også at give dine kunder mulighed for, at se den sande værdi af dit brand, ved hjælp af marketing som taler direkte til dem. Når du gør dette giver det dig en klar fordel i forhold til dine konkurrenter som ikke gør det.
I sidste ende vil det at du gør dig umage med din kundesegmentering gøre, at din forretning kan fokusere på det som giver dig det største udbytte i sidste ende, og kan give dig mulighed for at sætte ind der hvor dine kunder befinder sig. Din marketing fokuserer på dine kunders behov, din research har vist dig dine kunders behov, og du kan nu fokusere på at dække disse behov. Din marketing vil være direkte rettet mod disse behov, og dit marketingbudget bliver ikke spildt på områder som du ikke får noget ud af.
Alt bliver målrettet efter at dække dine kunders behov, og resultatet bliver at din forretning bliver lige præcis den type forretning som de gerne vil købe hos. Det betyder at fremover får du meget mere for pengene i dit marketingbudget.
Almindelige fejl du skal undgå at lave
Markedssegmentering kan virke som om det er rimelig nemt at gå til, men der er nogle faldgrupper som er lette at falde i, som man skal forsøge at undgå.
Vær sikker på at du ikke begår de følgende fejl, når du går i gang med at lave din segmentering.
Selvom det måske ikke er dit mål at lave en kæmpe kampagne der skal ramme en masse mennesker, så kan det være farligt at fokusere på for smal en målgruppe. En for snæver gruppe er ofte en udfordring, da det hurtigt bliver for unøjagtigt til at danne et overordnet billede, og det kan begrænse dig når du leder efter nye kundegrupper. Husk hvad dit mål er, og sørg for at din gruppe er passende til at kunne opnå det.
Hvis ikke du allerede ved det betyder ROI “return on investment”, og det skal selvfølgelig altid være målet, at det tal er så højt som muligt. Din research kan have overbevist dig om at du har fundet det perfekte kundesegment, men husk at holde øje med din ROI så det ikke løber løbsk. Dine marketingskampagner skal konvertere, og hvis de ikke gør det, så er der noget galt. Gennemse dine segmenter, dine marketingsmetoder, dine priser osv., så du kan finde ud af hvor i processen det er at det går galt.
Markeder skifter som tiden går, og hvis du ikke skifter med det, er der en stor chance for at du går glip af nye potentielle kunder. Selvom du har været glad for det marked du har erobret tidligere, må du ikke være bange for at søge nye markeder også.
Konklusion
Som du kan se, er der mange forskellige typer for markedssegmentering du kan vælge imellem for at finde, og udforske dit marked, eller promovere dit firma.
Dine kunders beslutninger bliver bedømt ud fra om det er noget de kunne tænke sig, eller om det er noget de har brug for. Markedssegmentering giver dig mulighed for at se disse behov, og du kan markedsføre direkte mod disse behov, uden at spilde energi på en masse uvedkommende.
Om det er at fortælle folk, der lige har fået bil om den bedste bilforsikring, eller om du vil sælge solsenge og badedyr mens der er hedebølge, giver markedssegmentering dig utallige måder at sikre dig, at dine kunder ser dig som de gerne vil se et firma være, og at dine produkter er lige det de har gået og manglet.
FAQ om markedssegmentering
Markedssegmentering inddeler et overordnet marked i mindre dele. Denne inddeling kan basere sig på demografi, behov, prioriteter, fællesinteresser og andre psykografiske eller adfærdsmæssige træk.
De 4 basale måder at segmentere et marked på er:
-
Demografisk segmentering
-
Psykografisk segmentering
-
Geografisk segmentering
-
Adfærdsmæssig segmentering