Generelt om tilfredshed

Sådan laver du en kollegaundersøgelse (inkl. spørgsmål)

Sådan laver du en kollegaundersøgelse (inkl. spørgsmål)

Sådan laver du en kollegaundersøgelse (inkl. spørgsmål)

Sådan laver du en kollegaundersøgelse (inkl. spørgsmål)

Det korte svar

En kollegaundersøgelse giver dig en puls på din virksomheds fundament; dine medarbejdere. Kollegaundersøgelsen giver dig et billede af, om dine kolleger er stressede, motiverede, engagerede, klar over direktionens retning og, hvor sandsynligt det er, at de vil søge andet job inden for 12 måneder.

Alle vil gerne elske deres arbejde Når nu du bruger hovedparten af dine vågne timer på arbejdspladsen, så bør du også være glad for at være der.

Medarbejdertilfredshed er baseret på at forstå, hvor mange af dine medarbejdere der nyder at arbejde for dig. Er dine ansatte glade? Er de tilfredse med deres frynsegoder og deres daglige opgaver? Stop med at gætte dig til det, og find ud af det med en medarbejdertilfredshedsundersøgelse.

Hvad er det præcis du kan måle?

Medarbejderundersøgelser er værdifulde i forhold til at opnå forståelse for flere områder, som alle har en direkte indflydelse på dine ansattes moral, tilfredshed og involvering i firmaet.

Sundhedsfordele, wellness programmer, kompensation, ledernes præstation, karriereudvikling og arbejdsmiljø. Dette er alle områder som du kan undersøge til bunds med en veldesignet medarbejdertilfredshedsundersøgelse.

Vidste du for eksempel, at “respektfuld behandling af alle medarbejdere” er den vigtigste faktor for jobtilfredshed i Amerika? Det er det, ifølge en undersøgelse lavet af “Society for Human Resource Management”. Ingen andre faktorer driver medarbejdertilfredshed mere end dette.

Jo mere du ved om hvordan dine ansatte har det, jo lettere er det for dig at sørge for, at de er tilfredse.

Eksempler på gode spørgsmål til din medarbejdertilfredshedsundersøgelse.

Du har brug for at stille gode spørgsmål om medarbejdertilfredshed, hvis du vil måle hvordan dine medarbejdere egentlig har det med virksomheden og deres rolle i den.

Motivation

  1. Jeg har indflydelse på beslutninger i mit arbejde
  2. Det er vigtigt for mig, at have indflydelse på beslutninger om mit arbejde
  3. Mine arbejdsopgaver meningsfulde for min arbejdsglæde
  4. Jeg føler mig motiveret i mit arbejde
  5. Jeg har balance i mit arbejde og privatliv

Ledelse

  1. Min leder er god til at motivere mig i mit daglige arbejde
  2. Jeg har brug for at min nærmeste leder er min motivator.
  3. Mit arbejde bliver anerkendt af min leder
  4. Det er vigtigt for mig, at mit arbejde bliver anerkendt af min leder
  5. Min leder er god til at planlægge arbejdet
  6. Jeg har tillid til de udmeldinger, som kommer fra min leder
  7. Det er tydeligt for mig, hvad min leder forventer af mig
  8. Jeg oplever, at min leder stoler på, at jeg gør et godt stykke arbejde
  9. Jeg oplever min nærmeste leder kompetent

Engagement

  1. Jeg tager ansvar for at få arbejdet gjort tilfredsstillende
  2. Jeg er tilfreds med mulighederne for personlig udvikling i dit job
  3. Jeg vil anbefale en god ven at søge en stilling på min arbejdsplads
  4. Jeg er tilfreds med mit job som helhed, alt taget i betragtning
  5. Hvor sandsynligt er det, at du vil søge et andet job uden for virksomheden inden for 12 måneder?

Samarbejde

  1. Der er et godt samarbejde mellem mig og mine kolleger
  2. Jeg får hjælp og støtte fra mine kolleger, når jeg har brug for det
  3. Jeg oplever et godt samarbejde med mit team
  4. Jeg oplever et godt samarbejde på tværs af afdelingerne.
  5. Jeg oplever et stærkt samarbejde med min nærmeste leder.
  6. Mit arbejde bliver anerkendt af mine kolleger
  7. Vi fejrer vores succes’er

Tips til at få medarbejderfeedback

Når du har fundet ud af hvad de rigtige spørgsmål at stille er, så er det vigtigt at sikre dig, at du får så mange respondenter som muligt til at svare på dem, for at få det mest reelle billede af hvordan tingene går i virksomheden.

Det følgende afsnit, er nogle tips til hvordan du kan sikre dig, at din undersøgelse om medarbejdertilfredshed, bliver succesfuld.

Garanter dine medarbejderes fortrolighed. Dine ansatte har brug for vished om, at deres svar vil være fortrolige. Du vil gerne have at de er så ærlige som muligt når de svarer på dine spørgsmål, så du kan endda overveje om du vil lade dem svare anonymt for at få dem til at føle sig så trygge ved det som muligt.

Vær klar i dit sprog. Undgå at bruge slang eller “buzzwords” som dine ansatte muligvis ikke forstår. Dine undersøgelser bør ligne en almindelig samtale i sproget, for at lægge op til at få de klareste svar i din feedback.

Undgå at lave om på ordene. Brug altid de samme ord i dine undersøgelser, også fra år til år. På denne måde kan du være sikker på, at det er de samme aspekter af din virksomhedskultur som du måler fra gang til gang.

Brug teknologi til din fordel. En onlineundersøgelse med de rette opfølgningsredskaber kan hjælpe dig med at garantere en høj svarrate.

Gør som hundredevis af andre. Mål din tilfredshed med Smartevaluering.

    Hvad stiller du op med din indsamlede feedbackdata?

    En undersøgelse af dine medarbejderes syn på virksomhedens moral, er en god ting at have. Du bør præsentere resultaterne for dit team, og foretage ændringer i virksomhedens politikker, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt.

    Men ved du hvad der er endnu bedre? At lave mange på hinanden følgende undersøgelser som du kan sammenligne med hinanden over tid.

    Benchmark dine undersøgelser. Når du først har lavet én undersøgelse, så har du taget det første skridt til at forstå medarbejdertilfredsheden på lang sigt. Når du sender gentagne undersøgelser ud, vil hver ny undersøgelse være mere værdifuld, da du sammenligner den med hvordan der tidligere er svaret. Du kan også lave sammenligninger mellem afdelinger, for at vide præcis hvilken der har mest brug for din opmærksomhed her og nu.

    Find også eksterne benchmarks. Måske har du 67% af dine medarbejdere som siger at de er inspirerede til at nå deres mål på arbejdspladsen. Er det godt eller dårligt? Det er måske svært at lade være med at tænke på de sidste 33%, men du bør med det samme få det bedre ved at få at vide at du gør det bedre end 99% af amerikanske virksomheder.

    Forskellen mellem medarbejdertilfredshed, og medarbejderengagement

    Medarbejderengagement er for nyligt blevet et populært emne blandt personalemedarbejdere. Det betyder ikke at medarbejdertilfredshed stoppede med at være vigtigt fra den ene dag til den anden. Generelt kan du tænke på medarbejderengagement som et dybere multidimensionelt koncept, der også omfatter andre mål, ud over tilfredshed.

    Medarbejdertilfredshed afhænger af mange forskellige faktorer, som generelt relaterer til de konkrete forhold i hverdagen på arbejdspladsen, og de goder og kompensation som medarbejderne får, til gengæld for deres tid og hårde arbejde.

    Der er mange måder hvorpå en ansat kan være glad for sit job på. Hvis du vil være sikker på at du har et topmotiveret team, så skal du begynde at tælle disse måder.

    Vil du godt fra start med din næste undersøgelse?

    Hvad med 200 spørgsmål til kundetilfredshed, medarbejdertrivsel, evaluering af undervisning, opfølgning på arrangementer og meget mere.

    .

    Anbefalet Læsning