Generelt om tilfredshed

Sådan kommer du foran ved hjælp af kundeundersøgelser

Sådan kommer du foran ved hjælp af kundeundersøgelser

Sådan kommer du foran ved hjælp af kundeundersøgelser

Sådan kommer du foran ved hjælp af kundeundersøgelser

Det korte svar

Det siges at kunden altid har ret. Men, det er svært at give alle kunderne taletid. Undersøgelser viser at kun 1 ud af 26 utilfredse kunder rækker ud til dig – så derfor er det en klar fordel at være proaktiv og spørge kunderne om deres oplevelse.

Kundeundersøgelser giver alle jeres kunder en stemme

Vi vil alles ammen gerne lyttes til og alle har ret til at blive hørt. Dette gælder især hvis en kunde har haft en dårlig oplevelse med jeres virksomhed. Hører du til dem der siger ‘kunden har altid ret’? En kundeundersøgelse vil give jeres kunder følelsen af at blive hørt og føle at de har en særlig relation til virksomheden.

En kundeundersøgelse kan også forhindre dårlige offentlige anmeldelser af jeres virksomhed. I giver kunden mulighed for at give konstruktiv kritik ved at tage problemet i opløbet. Når jeres kunder har muligheden for at udtrykke deres utilfredshed i en kundeundersøgelse undgår i dårlig omtale på sociale medier. 

Dette kan i sidste ende være med til at redde virksomhedens omdømme. Alene det at I interesserer jer for jeres kunders mening viser hvor meget I interesserer jer for kundens oplevelse med jeres virksomhed. I viser at ønsker at udvikle virksomheden på baggrund af kundernes ønsker.

Sørg for at afklare jeres virksomheds prioriteter

Opdag de dele af forretningen som skal prioriteres ved hjælp af den indsigt som en kundeundersøgelse giver. Find ud hvor godt de forskellige afdelinger performer. Hvad med f.eks. kundeservice, fakturering, produkter, forsendelse eller jeres hjemmeside. Få konstruktiv feedback af jeres virksomhed fra kundens synsvinkel.

Det er vigtig at inkludere hele virksomheden i de spørgsmål der stilles. For at finde de steder i virksomheden som kræver ekstra opmærksomhed skal alle områder af virksomheden afdækkes i spørgsmålene. Når først I har identificeret de områder af virksomheden som kræver ekstra opmærksomhed så kan der suppleres med en opfølgende kundeundersøgelse. I denne opfølgning kan der stilles mere konkrete spørgsmål inden for specifikke områder. Alt dette giver jer mulighed for at udpege de områder af virksomheden som skal gennemgås. 

Jeres kundeundersøgelser kan også indeholde en række spørgsmål som stilles individuelt. Stil uddybende spørgsmål (forgrenede spørgsmål) hvis et spørgsmål har fået en lav score. Find ud af præcis hvilke områder af virksomheden der skal prioriteres for at sikre høj kundetilfredshed. 

Fortsæt med at få flere kunder

Hvis du vil sikre dig at dine kunder kommer igen gælder det om at få kunderne til at føle sig tilfredse med jeres produkter og services. 

Kundeundersøgelser er den bedste måde for jer at få øjnene op for de områder af virksomheden som kunderne elsker og de områder som kræver forbedring. Undersøgelserne giver jer også mulighed for at følge udviklingen i kundetilfredsheden løbende over en længere periode.

Kvartalsvis udsendelse af kundeundersøgelser giver jer muligheden for at sammenligne de forskellige resultater og hurtigt se om jeres tiltag giver pote. 

Jo mere tilfredse jeres kunder er med virksomheden desto større er sandsynligheden for at jeres kunder forbliver kunder. Kunsten er at kunne holde på kunderne og få dem til at komme igen. Det er opskriften på en succesfuld virksomhed.  

Gør som hundredevis af andre. Mål din tilfredshed med Smartevaluering.

    Få fordele af værktøjer som jeres konkurrenter ikke benytter

    Er I klar over hvordan netop jeres virksomhed klarer sig i forhold til konkurrenterne? En kundeundersøgelse kan give jer indsigt i på hvilke områder konkurrenter vinder terræn eller hvor jeres virksomhed står stærkt. Prøv at sammenlign jeres virksomhed med jeres konkurrenter i den branche I arbejder indenfor.

    Er prispunktet ofte årsagen til at kunderne vælger konkurrenten frem for jer? Dette finder I kun ud af ved at spørge ind til kundernes opfattelse af jeres prispunkter i virksomheden. Hvis I finder ud af at jeres kunder vælger jeres konkurrenter pga. priser så har I mulighed for at gennemgå jeres prisstruktur. 

    Sørg for at stille deltagerne de rigtige spørgsmål til omkring jeres konkurrenter i sammenligning med jeres virksomhed. Dette kan hjælpe jer med at vælge en strategi som kan tiltrække kunder og vinde kunder over fra konkurrenterne.  

    Hold fast på jeres bedste kunder med kundeundersøgelser

    En god kunde er en kunde som gør mere end blot at gentage deres købsmønster. Når en kunde bliver loyal overfor jeres brand så vil kunden ofte omtale virksomheden i positive vendinger til alle de kender.

    Der er ikke meget indenfor marketing der virker bedre end ‘mund til mund marketing’ (Word of Mouth marketing). Dette er også denne form for marketing som hjælper virksomheder med at vokse hurtigt. Faktisk virker ‘mund til mund marketing’ så godt at det mange gange slår betalt online annoncering. 

    Kundeundersøgelser kan hjælpe jeres kunder til at forblive loyale over for jeres brand. Alt sammen fordi I lytter til kundernes feedback og udvikler virksomheden i en retning som kunderne ønsker. Når loyale kunder opdager at deres ønsker bliver implementeret forbliver kunderne som oftest loyale.

    Få en bedre forståelse af jeres kunder med kundeundersøgelser. Se jer selv fra kundens perspektiv

    Når man er virksomhedsejer er der mange ting man skal holde styr på og det er let at miste fokus. Måske glemmer I at se jeres egen virksomhed fra kundens synsvinkel?

    Brug kundeundersøgelserne til at få en bedre forståelse af hvordan jeres virksomhed tager sig ud set med kundens øjne.  

    Husk altid åbne spørgsmål. Især i denne sammenhæng er det ekstremt vigtigt at I husker at stille åbne spørgsmål. Selvom spørgsmål med flere svarmuligheder som oftest er lettere at håndtere og analysere i større kundeundersøgelser så giver åbne spørgsmål en vigtig indsigt i kundens oplevelse med jeres virksomhed.   

    På den anden side skal I samtidig sørge for ikke at stille alt for mange åbne spørgsmål. For mange åbne spørgsmål kan kede eller frustrere deltageren som deltager i kundeundersøgelsen.

    Gennemgå feedback omhandlende ændringer i jeres virksomhed nøje

    Måske har I for nyligt opdateret dele af jeres forretning? En kundeundersøgelse kan give jer svaret på om jeres ændringer giver kunder værdi eller en bedre oplevelse. 

    Uden gennemgang af den feedback i modtager via kundeundersøgelser har I ingen mulighed for at finde ud af om jeres tiltag har gavnet virksomheden. Hold fast i at benytte kundeundersøgelser som hjælp til på længere sigt at træffe bedre beslutninger for virksomheden.

    Sørg for at benytte mere ‘mund til mund’ i jeres markedsføring

    Der er ikke noget mere effektivt end når jeres kunder taler varmt om jeres produkter i deres omgangskreds. De vil ofte gøre en ekstra indsats for at at fremhæve jeres produkter i relevante sammenhænge.

    Når I ofte udsender kundeundersøgelser finder I hurtigt ud af præcis hvor mange kunder som er glade for at handle med jeres virksomhed.

    Måske vil jeres kunde give udtryk for deres begejstring over jeres produkter viá Facebook, Instagram eller i samtaler med familie og venner. ‘Mund til mund’ metoden er en af de mest effektive måder hvorpå I kan skabe ‘Brand Awareness’ og få nye kunder den vej igennem.

    Bevar jeres positive omdømme med kundeundersøgelser

    Kundeundersøgelser giver både deltageren mulighed for at udtrykke deres holdninger og samtidig føle at I tager deres holdninger seriøst.

    Når en virksomhed viser at de går op i deres kundetilfredshed så vil kunderne bemærke det og forblive loyale over for jeres brand. Alt dette kan alt sammen hjælpe med til at I bevare jeres gode og positive omdømme.

    Forudse og identificér tidens trend

    Kundeundersøgelser skal på ingen måde ses som en enkelt begivenhed. Brug kundeundersøgelser som et værktøj til jævnligt at tjekke op på jeres kunders tilfredshed, behov og præferencer.

    Sørg for at følge tidens trends indenfor branchen. Hvad gør konkurrenterne? Hvis I ikke følger tidens trends risikere I at miste potentielle kunder til jeres konkurrenter.

    Når I som virksomhed følger nøje med i tidens trends så kan det på sigt hjælpe jer med at sætte højere mål eller udvikle nye produkter.

    Forudse og identificér tidens trend

    Kundeundersøgelser skal på ingen måde ses som en enkelt begivenhed. Brug kundeundersøgelser som et værktøj til jævnligt at tjekke op på jeres kunders tilfredshed, behov og præferencer.

    Sørg for at følge tidens trends indenfor branchen. Hvad gør konkurrenterne? Hvis I ikke følger tidens trends risikere I at miste potentielle kunder til jeres konkurrenter.

    Når I som virksomhed følger nøje med i tidens trends så kan det på sigt hjælpe jer med at sætte højere mål eller udvikle nye produkter.

    Vil du godt fra start med din næste undersøgelse?

    Hvad med 200 spørgsmål til kundetilfredshed, medarbejdertrivsel, evaluering af undervisning, opfølgning på arrangementer og meget mere.

    .

    Anbefalet Læsning