Generelt om tilfredshed

Net Promoter Score branche benchmark

Net Promoter Score branche benchmark

Net Promoter Score branche benchmark

Net Promoter Score branche benchmark

Det korte svar

Net Promoter Score er en relativ simpel måleenhed – for både dig og dine kunder, og samtidig giver den NPS dig mulighed for at sammenligne dig selv med resten af branchen. Men, hvad er en god NPS?

30+ NPS benchmarks for førende brancher i 2021

NPS benchmarks er den gennemsnitlige Net Promoter Score for en specifik branche, på en skala fra -100 til 100, som fortæller hvor tilbøjelige kunder er til at tiltrække, og anbefale nye kunder til dig, og også hvor loyale kunder de er. 

Firmaer prøver altid deres bedste for at få en god score, og beholde den når de har opnået den.

NPS undersøgelser hjælper dig med at holde styr på din score, og giver dig indsigt i de steder du kan sætte ind for at forbedre både den, og hvor tilfredse dine kunder i det hele taget er med dit produkt og din service.

Net Promoter Score benchmarks for ledende brancher, globalt set.

Net promoter benchmarks er en glimrende måde at vurdere din egen NPS i forhold til dine konkurrenter i samme branche. De hjælper dig med at finde, og handle på, områder som kan holde din score lavere end den burde være.

Store aktører i alle brancher har offentligt tilgængelige net promoter score, som du kan bruge som målestok i din egen virksomhed. Brug det rette NPS spørgsmål for at få en score du kan bruge som målestok.

Så hvorfor skal du kigge på branchespecifikke Net Promoter Score benchmarks?

Forestil dig at du er i softwarebranchen, og din NPS ligger på 40. Det er en god score, da gennemsnittet for branchen er på 30+. De førende i softwarebranchen, som er Adobe eller Salesforce, har henholdsvis 62+ og 66+. Denne score giver dig et indblik i, hvor mange områder du skal sætte ind på, før du lægger dig over branchegennemsnittet.

Her er 30+ gennemsnitlige NPS benchmarks, inddelt i forskellige brancher, fra 2021.

De førende firmaer opnår en god net promoter score (NPS), ved at måle sig i forhold til branchegennemsnittet, samt ved at forbedre deres kunders oplevelse når de handler hos dem, i forhold til deres konkurrenter. 

Nedenfor kan du finde 30+ branchers NPS som du kan sammenligne dig med. Undersøgelsen er gennemført af Retently.

  1. Digital Marketing bureauer: 57
  2. Tablets/Computere: 43
  3. Rådgivning: 62
  4. Mægler/Investeringsselskaber: 52
  5. E-handel: 45
  6. Online shopping: 40
  7. Byggebranchen: 52
  8. Bolig/Indboforsikring: 34
  9. Supermarkeder: 36
  10. Online underholdning: 42
  11. Bilforsikring: 41
  12. Flyselskaber: 51
  13. Kreditkort: 43
  14. Hoteller: 49
  15. Fragtfirmaer: 27
  16. Banker: 34
  17. Smartphones: 43
  18. Finansielle ydelser: 56
  19. Mobilservices: 34
  20. Transport/logistik: 3
  21. Software og Apps: 30
  22. Apoteker: 32
  23. Rejserelaterede hjemmesider: 30
  24. Sundhedsforsikring: 27
  25. Satellit-/Kabel tv: -2
  26. Sundhedssektor: 38
  27. Internetudbydere: -3
  28. Cloud og Hosting: 45
  29. Teknologi og service: 39
  30. Detailhandel: 44
  31. Internet software og service: 39
  32. Kommunikation og medier: 24
  33. Livsforsikring: 35
  34. Samkørsel og madlevering: 46
  35. Varehuse/Specialforretninger: 56

Hvad hvis du ikke har en Net Promoter Score benchmark for din branche?

Hvis benchmarket for din branche er ikke eksisterende, så brug dig selv som benchmark. Det er værd at huske på, at NPS ikke bare er en score, men er et system som du kan bruge til at forbedre dig, dit produkt, din service og dine kunders oplevelse når de handler hos dig. Dette system hjælper dig med at finde, og tage hånd om, kunder der ikke er glade, eller ligefrem utilfredse, og dermed give dig muligheden for at hjælpe dem så hurtigt som muligt.

Forestil dig NPS som din ledestjerne for kontinuerligt at forbedre din forretning, og tage hånd om dine kunders oplevelse når de handler hos dig. Kig altid på den feedback, og de kommentarer du får fra dine kunder. De vil nemlig give dig et indblik i den score du har, og hvilke ændringer og forbedringer du kan lave for at forbedre din score. Avanceret evalueringssoftware som vores, kan hjælpe dig med med let at udregne, og måle din NPS.

Sådan kan man forbedre og overgå NPS benchmark for din branche.

  • Forbedr din NPS over tid.

Du kan ikke have en statisk NPS score. Du har brug for at forbedre den over tid. Sæt dig ind i trends for dit brand, og raffiner dine produkter, services eller forretningsforbedringer i overensstemmelse hermed.

  • Sæt mål, og gå efter dem.

For at forbedre din NPS skal du sætte dig nogle realistiske mål, og arbejde hen mod at nå dem. Bring data op på dine interne møder så alle har en idé om hvor man er i forhold til målsætningen. Hvis i for eksempel har sat jer et mål om at forbedre kundefastholdelse, så præsenter data om hvor mange der er faldet fra i perioden, og se på om jeres loyale kunder stadig er loyale, til dit team, så de ved hvor de står.

  • Se hvad dine kunder siger.

Det vil hjælpe dig at gennemgå kundefeedback og -kommentarer om hvad deres bekymringer eller klager måtte være, for at få noget indsigt. Brug denne indsigt til at få ideer til hvordan du kan forbedre områder hvor dine kunder har beklagelser. Denne indsigt vil også hjælpe dig med at prioritere hvilke områder der er vigtigst at sætte ind på. Kunderne vil sætte mere pris på dit firma, hvis de kan se at deres klagepunkter bliver taget hånd om.

  • Segmenter din data.

Du er nødt til at segmentere den data du indsamler. Du kan ikke have al din data fra dine kunder i én stor bunke. Dine kunder har ikke samme smag, behov, krav eller problemer. Du kan segmentere dem efter deres lokation, købshistorik, licenser eller hvad du ellers synes giver mening, så du kan tage hånd om deres bekymringer, eller lave markedsføring som er henvendt dem direkte. Ville du henvende dig til alle dine kunder på én gang, og vil dette få alle til at engagere sig? Kategoriser dine kunder efter kundepersonaer, og segmenter din data i overensstemmelse hermed.

Korrekt segmenteret data hjælper dig med at finde dit firmas top promotere. Du kan involvere disse promotere i at hjælpe dig med at lancere nye produkter eller services. Ved at sammenligne dig med dit branchebenchmark løbende, kan du bibeholde dit forspring til dine konkurrenter.

Bliv ved med at være nysgerrig på din score

Firmaer som benytter sig af Net Promoter Score er mere tilbøjelige til at være succesfulde. Da vi lavede en undersøgelse af omkring 600 firmaer, fandt vi ud af, at mere end 80% af de firmaer som benyttede sig af scoren, så sig selv som enten meget -, eller ekstremt succesfulde. Omkring en tredjedel af firmaerne som bruger det, estimerer en årlig vækst på mere end 10% i gennemsnit, per år.

Så tag dig tid til at lave kvalitetsundersøgelser som inkluderer NPS spørgsmålet. Vi har flere skabeloner som kan hjælpe dig med at komme godt i gang.

Vil du godt fra start med din næste undersøgelse?

Hvad med 200 spørgsmål til kundetilfredshed, medarbejdertrivsel, evaluering af undervisning, opfølgning på arrangementer og meget mere.

.

Anbefalet Læsning