Mål Kundetilfredshed til ISO 9001

Mål Kundetilfredshed til ISO 9001

Generelt om tilfredshed

Mål Kundetilfredshed til ISO 9001

Mål Kundetilfredshed til ISO 9001

Du kan gennemføre din kundetilfredsmåling til din ISO 9001 med Smartevaluering. Det tager under en time at tilrette vores skabelon til ISO 9001 kundetilfredshed, sende spørgeskemaet ud og analysere svarene.

Kundetilfredshed inden for ISO hjælper virksomheder med at være sikre på, at deres produkter og services matcher deres kunders forventninger. For at virksomheder kan få deres ISO certificering, så skal de gennemføre en kundetilfredshedsmåling for at se, om der er et gap mellem kundens forventninger og det, som virksomheden leverer.

Vi tilbyder opsætningshjælp i alle vores pakker, så vi kan hjælpe dig i mål. Skal du kun gennemføre én evaluering i forbindelse med din ISO 9001 certificering, så laver vi et skarpt tilbud på det.

Kontakt os for at høre mere.

ISO 9001 Klausul 9.1.2 Kundetilfredshed

Klausul 9.1.2 kræver at organisationer måler, om kundernes forventninger bliver indfriet. Organisationen skal selv bestemme en metode, hvorved de kan indsamle feedback og se resultaterne.

Klausul 5.1.2 kræver, at der er konstant er fokus på at forbedre kundetilfredsheden.

Klausul 8.2.1.c kræver, at organisationen kommunikerer med kunderne for at få feedback om deres produkt eller service. Dette inkluderer eks. klager.

Klausul 9.1.3.b kræver, at organisationen indsamler, måler, analyserer og evaluerer på kundentilfredsheden.

Og slutteligt kræver klausul 9.3.2.c.1 at ledelsen ser kundetilfredshed som en del af deres overordnede kvalitetstjek.

Kundetilfredshed (tilbagemeldingerne) er et værktøj (påkrævet af certificeringen), som virksomheden skal bruge til at finde ud af, om der er områder, der skal gøres bedre.

Alle virksomheder vil gerne have glade kunder. Så det er helt essentielt at have en Kundetilfredsheds klausul i ISO 9001. Man kan ikke have en høj ledelsesstandard, hvis man ikke har fokus på at levere en god service og fremragende produkter.

Hvordan måler man kundetilfredshed for ISO 9001

Du skal spørge dine kunder, hvor vigtig leveringssikkerhed, kvalitet, pris, osv. er for dine kunder. Bagefter skal du spørge dine kunder, hvordan din virksomhed performer på disse områder. Den opfattede kvalitet skal gerne være større end den forventede.

Den absolut letteste og billigste måde at indsamle kundetilfredshed er igennem spørgeskemaer. På den måde kan du tilrettelægge spørgsmålene sådan det passer til netop din organisation. Du kan samtidig spørge alle dine kunder på én gang og få et passende øjebliksbillede af tilfredsheden.

Fordelen ved spørgeskemaer er også, at man kan finde tendenser i resultaterne, som kan gøre dig endnu klogere på dine kunder. Fx kan du finde ud af, om der er tendenser mellem dem, som vægter leveringssikkerhed højest og dem, som ikke er så prisfølsomme.

Hvem skal man have Kundefeedback fra?

Kunderne er som regel slutbrugeren af dit produkt, men du kan også spørge dine mellemhandlere eller andre virksomheder, som sælger produkter, hvoraf du leverer komponenter. Du skal derfor overveje, om du skal forsøge at skaffe fedback fra alle disse kunder for at danne dig et helhedsbillede.

Hvilke kundekrav henviser ISO 9001 standarden til?

Kundernes krav kan relatere sig til design, produktion, levering, service og supporten af produktet. Det kan også være kommunikationsmæssige eller finansielle krav. Din organisation skal have et system, som sørger for at i måler og møder disse krav.

Du skal løbende indsamle information om disse aktiviteter, men du skal gøre det på en måde, så du kan analysere og evaluere, hvor godt du har præsteret.

Kan man bruge et eksternt bureau til at gennemføre ISO 9001 kundetilfredshedsmålingerne?

Man kan godt få et eksternt bureau eller virksomhed til at gennemføre din kundetilfredshedsmåling. Du skal bare være sikker på, at du har kommunikeret de punkter, som du vil måle på, til det eksterne bureau.

På den måde sørger du for, at de får de informationer, som du har brug for at opfylde din ISO 9001 certificering.

Anbefalet Læsning

Gennemfør din ISO 9001 Kundetilfredshedsmåling med Smartevaluering

Vi hjælper dig i gang og i mål. Det er billigt og hurtigt.

Prøv det gratis

*uden brug af kreditkort*