Du skal spørge dine kunder, hvor vigtig leveringssikkerhed, kvalitet, pris, osv. er for dine kunder. Bagefter skal du spørge dine kunder, hvordan din virksomhed performer på disse områder. Den opfattede kvalitet skal gerne være større end den forventede.
Den absolut letteste og billigste måde at indsamle kundetilfredshed er igennem spørgeskemaer. På den måde kan du tilrettelægge spørgsmålene sådan det passer til netop din organisation. Du kan samtidig spørge alle dine kunder på én gang og få et passende øjebliksbillede af tilfredsheden.
Fordelen ved spørgeskemaer er også, at man kan finde tendenser i resultaterne, som kan gøre dig endnu klogere på dine kunder. Fx kan du finde ud af, om der er tendenser mellem dem, som vægter leveringssikkerhed højest og dem, som ikke er så prisfølsomme.
Hvem skal man have Kundefeedback fra?
Kunderne er som regel slutbrugeren af dit produkt, men du kan også spørge dine mellemhandlere eller andre virksomheder, som sælger produkter, hvoraf du leverer komponenter. Du skal derfor overveje, om du skal forsøge at skaffe fedback fra alle disse kunder for at danne dig et helhedsbillede.
Hvilke kundekrav henviser ISO 9001 standarden til?
Kundernes krav kan relatere sig til design, produktion, levering, service og supporten af produktet. Det kan også være kommunikationsmæssige eller finansielle krav. Din organisation skal have et system, som sørger for at i måler og møder disse krav.
Du skal løbende indsamle information om disse aktiviteter, men du skal gøre det på en måde, så du kan analysere og evaluere, hvor godt du har præsteret.
Kan man bruge et eksternt bureau til at gennemføre ISO 9001 kundetilfredshedsmålingerne?
Man kan godt få et eksternt bureau eller virksomhed til at gennemføre din kundetilfredshedsmåling. Du skal bare være sikker på, at du har kommunikeret de punkter, som du vil måle på, til det eksterne bureau.
På den måde sørger du for, at de får de informationer, som du har brug for at opfylde din ISO 9001 certificering.