Kundefeedback vs Kundeklage
Kundefeedback vs Kundeklage
Kundefeedback vs Kundeklage
Kundefeedback vs Kundeklage
Kundefeedback + Kundeklager = Engagement
Den største forskel på kundefeedback og kundeklager handler om timing.
Du får normaltsvis feedback, når du spørger efter den – fx igennem et spørgeskema eller et opkald. Den kan hjælpe dig med at blive klogere på, hvordan dine kunder og målgruppe, på godt og ondt, opfatter dit produkt.
Klager kan til gengæld komme på alle tidspunkter, og det kommer sjældent fra nogen, som har haft en positiv oplevelse.
Ingen virksomheder er perfekte, så der vil komme klager.
Hvordan håndterer man kundeklager?
Undersøger viser, at kun 1 ud af 26 utilfredse kunder kontakter virksomheden og fortæller, hvorfor de er det.
– og når vi som virksomhed står tilbage med åben mund og polypper og ser på, at antallet af kunder, som har opsagt deres abonnement eller ikke køber fra os igen, så er der en risiko for, at hver utilfreds kunde fortæller 15 andre om deres dårlige oplevelse.
Så det vil helt sikkert være en god idé at spørge dine kunder om deres mening igennem et telefonopkald eller et spørgeskema. På den måde kan du være på forkant med eventuelle problemer og endnu bedre, så får du en chance for at udbedre skaden.
66 % af de kunder, som skifter leverandør, gør det på grund af dårlig service eller en dårlig oplevelse
Men, de gode nyheder er, at hele 85 % af dem vil blive, hvis problemet blev håndteret
Hele 11 % af kunderne, som forlader dig, vil faktisk forblive kunder, hvis du kontakter dem på den ene eller anden måde
Kilde: https://www.slideshare.net/ekolsky/cx-for-executives
Typer af kundeklager
Alle virksomheder døjer generelt med en eller to typer af klager, som faktisk stiller dig i en god situation. Du kan nemlig have en backup plan klar, som du ved virker.
Leveringsproblemer eller Produktproblemer
Har man betalt penge for et produkt, så er det generelt et udtryk for, at man rigtigt gerne vil have det. Er der bagefter problemer med fx leveringen, så kan det være svært at håndtere klagerne – især, hvis det er en af dine underleverandører, som er skyld i forsinkelsen.
Hvis du oplever et stigende antal kundeklager, hvor levering er omdrejningspunktet, så er det en god idé at tjekke op på, at du ikke lover for meget – for derefter at præstere under niveauet – på din bestillingsside.
Er du usikker på, hvorfor produktet ikke er nået frem, så er det helt i orden at fortælle det, så længe du lover at følge op på det. De fleste kunder vil bare vide, at de bliver lyttet til og bliver taget seriøst.
Det samme forholder sig med produktfejl, som du måske i baghovedet ved, er brugerens egen skyld. Det er vigtigt at du alligevel lytter til problemet.
Og en sidste vigtig pointe er, at hvis du har fortalt din kunde, at du vil følge op, så skal du være helt sikker på, at du gør det – også selvom det bare er for at sige, at du stadig er på sagen. Vi kender alle til situationen, hvor en leverandør lover at finde en løsning inden tirsdag og torsdag eftermiddag sidder du stadig uden svar.