Hvad kan man bruge konfidensintervaller til?
Virksomheder kan bruge statistik til at estimere, eller forudsige, fremtidige begivenheder. Et vigtigt redskab for virksomhedsstatistik er konfidensintervaller, som hjælper en virksomhed med at evaluere hvor pålideligt et givent estimat er. Da ingen estimater kan være 100% procent nøjagtige, bliver en virksomhed nødt til at vide, hvor sikre de kan være på et estimat, og i forlængelse af dette, om de skal agere på det eller ej.
Statistisk sandsynlighed
I statistik giver et konfidensinterval den procentvise sandsynlighed for, at et estimeret interval af mulige værdier rent faktisk inkluderer den faktiske værdi, der estimeres.
Eksempelvis kunne en virksomhed estimere, at en maskine bruger 5 kg plastik for hver enhed de producerer. Men, hvis de ikke kan garantere, at maskinen bruger præcis 5 kg. pr enhed, kan man lave et konfidensinterval som giver én en række muligheder.
Firmaet kan måske lave en forudsigelse, som siger at der er 95% chance for at maskinen vil bruge mellem 4,8 kg og 5,2 kg plastik for at producere en enhed. Konfidensintervallet ville i dette tilfælde være på 95%.
Risikostyring
Da det er umuligt at forudsige en fremtidig begivenhed med 100% nøjagtighed, bruger virksomheder konfidensintervaller til at være på forkant med risici. Et eksempel kunne være, at en virksomhed er 95% sikker på at deres salg i den næste salgsperiode vil være mellem 5.000 og 6.000 enheder. Her er der stadig 5% chance for, at de vil ende på et tal, som er højere eller lavere end det angivne. Ved at være opmærksomme på, hvor stor risiko der er for, at en given afsætning kan blive til virkelighed.
Markedsanalyse
Når en virksomhed skal forudsige budgettet for den næste regnskabsperiode, skal den både forudsige indtægter og omkostninger. Hvis et firma i høj grad har skudt forbi målet i det ene eller andet estimat, så kan firmaet hurtigt komme på dybt vand. Ved at bruge en række mulige værdier for indtægter og udgifter, og derfra finde konfidensintervallet for disse værdier, kan et firma finde frem til den information de har brug for, for at kunne træffe vigtige finansielle beslutninger, mens man stadig kan forberede sig på at det muligvis ikke er det reelle resultat.