Hvordan måler man medarbejdertilfredshed?
Hvordan måler man medarbejdertilfredshed?
Hvordan måler man medarbejdertilfredshed?
Hvordan måler man medarbejder-
tilfredshed?
Det første man skal gøre, når man vil forbedre medarbejdertilfredsheden, deres præstation og succes, er at gennemføre en trivselsundersøgelse.
Men det kan være lidt af en mundfuld, fordi der er et hav af forskellige metoder, som ikke passer til alle organisationer. For at få de bedste resultater, så skal man gå videnskabeligt til værks – og gerne gøre det ofte.
Vi elsker at lave tjeklister, for det er lettere at overskue – og en medarbejdertilfredshedsundersøgelse kan deles op i disse trin:
Definer og evt. kommuniker dine mål og formål med undersøgelsen
Beslut dig for, hvor ofte du vil gennemføre en undersøgelse, og hvem der skal have adgang til den anonyme feedback.
Vælg kernespørgsmålene
Send din første undersøgelse ud til medarbejderne
Se på resultaterne og sammenlign eventuelt med tidligere trivselsundersøgelser
Omsæt din nyfundne viden til handling.
Gentag processen med en given frekvens for at holde dataene opdaterede.

Hvorfor er det svært at måle medarbejdertrivsel?
Traditionelt set, så har virksomheder prioriteret deres kunder og interessenter over deres egne folk. Medarbejdertilfredshed var noget, som var godt at have, men det var ikke en prioritet, som det er i dag.
Der er igennem tiden blevet undersøgt talrige måder at måle medarbejdertilfredshed.
Nogle virksomheder vil holde en form for fokusgruppe, hvor alle mødes og taler om, hvad der kan gøres bedre. Andre laver MUS samtaler, hvor en leder taler enkeltvis med den enkelte medarbejder om, hvordan de har det i virksomheden. De personlige metoder virker også fint, hvis man netop har gået igennem en stor omvæltning, men det er ressourcekrævende at gøre regelmæssigt.
Det er heller ikke medarbejdere, som er komfortable med at tale åbent og ærligt, uden frygt for konsekvenserne. Det er også svært at måle på den her metode, når man senere skal benchmarke, om man går i den rigtige retning.
Hvis du er seriøs om at forstå, hvad dine medarbejdere har brug for, om gøre dem i stand til at fortælle deres holdning, så er det tid til at tilgå medarbejdertilfredshedsundersøgelser med samme seriøsitet som man ofte giver kundetilfredshedsundersøgelser.
Og her kan Smartevaluering være et godt bud.

Er der en bedste måde at måle medarbejdertilfredshed på?
Der er ingen erstatning for regelmæssige, anonyme evalueringer. Realtids feedback fra medarbejderne er en central del af at udvikle virksomheder.
Med anonyme, regelmæssige spørgeskemaer, så kan du hurtigt have fingeren på pulsen – og du giver alle en stemme. Når ledere handler på baggrund af medarbejderfeedback, så viser de, at de lytter til medarbejderne og at deres feedback er værdsat. Det viser medarbejderne, at man har dem som fokusområde.
Sæt dine mål før du går i gang
Det første du skal gøre, er at definere dit mål. Vil du have en bedre fornemmelse for, hvordan medarbejderne har det generelt, eller vil du finde ud af, hvorfor medarbejdere siger op – eller vælger at arbejde for netop dig. Det kan også være, at i netop har fusioneret eller flyttet kontor og vil støtte medarbejderne i processen. Når du har fastsat en mission, så skal du fortælle dine medarbejdere, hvorfor de modtager undersøgelsen. Det giver tillid og får flere til at deltage i undersøgelsen.
Vælg spørgsmål til din trivselsundersøgelse
Det er her er det centrale punkt i enhver undersøgelse. Tag en kop kaffe, gå til og fra det, tal med dine kolleger om det. Kvaliteten af dine resultater afhænger i høj grad af, hvilke spørgsmål du stiller.
Vi har på Smartevaluering en skabelon til medarbejdertilfredshedsundersøgeler, som du frit kan tage udgangspunkt i og tilpasse, sådan den passer til netop jeres behov.
Du kan stille spørgsmål til alle de områder af din virksomhed, som du er interesseret i, men ét kerne spørgsmål skal være til stede.
Vi kender Net Promoter Score fra kundetilfredshed, forkortet NPS ”Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores produkt/service til en ven?” efterfulgt af en skala fra 0 til 10.
Dette tal er centralt ift. måling af kundetilfredshed, men for medarbejderne er den mindst lige så relevant. Her hedder den eNPS (for employee) og spørgsmålet er omformuleret en smule:
”Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores virksomhed som arbejdsplads til en ven?” efterfulgt af en skala fra 0-10.
Beregn din Employee Net Promoter Score
Næste trin handler naturligvis om dine resultater.
Svarene for eNPS kan, ligesom ved almindelig NPS, deles op i grupper: Detractors (score fra 0-6), Passive (score fra 7 til 8) og Promoters (score fra 9 til 10). Detractors er dem, som enten ikke er glade eller har brug for mere support. Passive medarbejdere er ikke utilfredse, men de har måske stadig nogle overvejelser, som de holder for sig selv og som begrænser dem til daglig. Promoters er motiverede, entusiastiske og føler, at de er et godt fit til virksomheden.
Hvis du fx krydser spørgsmålene (en enkel og visuel funktion i Smartevaluering) eNPS score og ”jeg har de værktøjer, som jeg skal bruge for at fuldføre mit arbejde” og ser, at der er en sammenhæng mellem dem, som har givet en lav eNPS score og dem, som også har scoret lavt på værktøjsspørgsmålet, så har du et tydeligt område, som smitter af på medarbejdertilfredsheden og deres trivsel på arbejdet.
Smartevaluering er en enkel måde at finde frem til de her tendenser.
