Der er ingen erstatning for regelmæssige, anonyme evalueringer. Realtids feedback fra medarbejderne er en central del af at udvikle virksomheder.
Med anonyme, regelmæssige spørgeskemaer, så kan du hurtigt have fingeren på pulsen – og du giver alle en stemme. Når ledere handler på baggrund af medarbejderfeedback, så viser de, at de lytter til medarbejderne og at deres feedback er værdsat. Det viser medarbejderne, at man har dem som fokusområde.
Sæt dine mål før du går i gang
Det første du skal gøre, er at definere dit mål. Vil du have en bedre fornemmelse for, hvordan medarbejderne har det generelt, eller vil du finde ud af, hvorfor medarbejdere siger op – eller vælger at arbejde for netop dig. Det kan også være, at i netop har fusioneret eller flyttet kontor og vil støtte medarbejderne i processen. Når du har fastsat en mission, så skal du fortælle dine medarbejdere, hvorfor de modtager undersøgelsen. Det giver tillid og får flere til at deltage i undersøgelsen.
Vælg spørgsmål til din trivselsundersøgelse
Det er her er det centrale punkt i enhver undersøgelse. Tag en kop kaffe, gå til og fra det, tal med dine kolleger om det. Kvaliteten af dine resultater afhænger i høj grad af, hvilke spørgsmål du stiller.
Vi har på Smartevaluering en skabelon til medarbejdertilfredshedsundersøgeler, som du frit kan tage udgangspunkt i og tilpasse, sådan den passer til netop jeres behov.
Du kan stille spørgsmål til alle de områder af din virksomhed, som du er interesseret i, men ét kerne spørgsmål skal være til stede.
Vi kender Net Promoter Score fra kundetilfredshed, forkortet NPS ”Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores produkt/service til en ven?” efterfulgt af en skala fra 0 til 10.
Dette tal er centralt ift. måling af kundetilfredshed, men for medarbejderne er den mindst lige så relevant. Her hedder den eNPS (for employee) og spørgsmålet er omformuleret en smule:
”Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores virksomhed som arbejdsplads til en ven?” efterfulgt af en skala fra 0-10.
Beregn din Employee Net Promoter Score
Næste trin handler naturligvis om dine resultater.
Svarene for eNPS kan, ligesom ved almindelig NPS, deles op i grupper: Detractors (score fra 0-6), Passive (score fra 7 til 8) og Promoters (score fra 9 til 10). Detractors er dem, som enten ikke er glade eller har brug for mere support. Passive medarbejdere er ikke utilfredse, men de har måske stadig nogle overvejelser, som de holder for sig selv og som begrænser dem til daglig. Promoters er motiverede, entusiastiske og føler, at de er et godt fit til virksomheden.
Hvis du fx krydser spørgsmålene (en enkel og visuel funktion i Smartevaluering) eNPS score og ”jeg har de værktøjer, som jeg skal bruge for at fuldføre mit arbejde” og ser, at der er en sammenhæng mellem dem, som har givet en lav eNPS score og dem, som også har scoret lavt på værktøjsspørgsmålet, så har du et tydeligt område, som smitter af på medarbejdertilfredsheden og deres trivsel på arbejdet.
Smartevaluering er en enkel måde at finde frem til de her tendenser.