Generelt om tilfredshed

Hvor mange spørgsmål skal der være i en kundeundersøgelse?

Hvor mange spørgsmål skal der være i en kundeundersøgelse?

Hvor mange spørgsmål skal der være i en kundeundersøgelse?

Hvor mange spørgsmål skal der være i en kundeundersøgelse?

Det korte svar

For 20 år siden blev der lavet undersøgelser, som viste, at interviews og evalueringers sweetspot var 20 minutter, fordi det gav bedste resultater. Så det man gjorde var, at udforme alle undersøgelser til, at de tog 20 minutter. Den går ikke i dag. Men, hvor lang skal en undersøgelse så være? Svaret er træls politisk: Det afhænger af… Sørg for at lave det så kort som overhovedet muligt. 

Som du nok har gættet, så er der mange faktorer der spiller ind, når man skal finde ud af hvad den optimale længde skal være. Nogle af de ting du skal overveje er:

  • Hvad er formålet for din undersøgelse? 

Det kan tage meget længere tid, at dykke dybt ned i en kundeundersøgelse, end det for eksempel tager, at finde ud af om en kunde foretrækker reklame a frem for reklame b.

  • Hvem er din modtager?

Travle fagfolk kan være tøvende i forhold til at skulle bruge 20 minutter på at besvare et spørgeskema, ihvertfald uden at få en passende form for kompensation. På den anden side, kan en forbruger som sidder og surfer på nettet, mens de ser tv, meget vel være villige til at bruge 20 minutter på at besvare. En person som er en del af en gruppe, som bliver betalt for at besvare spørgeskemaer, og som forstår hele processen, vil se på om det er en passende betaling de vil modtage i forhold til den tid de skal bruge på det.

  • Hvad er emnet?

Et kort, og interessant emne vil give dig en højere responsrate end hvis emnet 

er meget teknisk og måske lidt tørt i det. Simple spørgsmål som kan besvares hurtigt, vil også give dig en højere responsrate. Et emne, der klart giver potentielle fordele til besvareren, vil også have større sandsynlighed for at spørgeskemaet bliver færdiggjort.   

  • Hvad er din metode?

Bekvemmelighed og engagement er altafgørende. Undersøgelser over telefonen er meget påtrængende, de virker altid til at komme på et dårligt tidspunkt. Mobil- og onlineundersøgelser kan besvares når det er belejligt for besvareren, men der er også en risiko for at besvareren udskyder det for evigt. Gamificerede undersøgelser og forudsigelsesmodeller kan underholde besvareren mens de udfylder spørgeskemaet.

At finde ud af hvad den rette længde af en undersøgelse er, ud fra disse faktorer, kan være en stor udfordring. Tommelfingerreglen som de fleste forskere bruger i dag er simpel: Hold det så kort som muligt. Du vil indsamle så lidt information som muligt, men stadig nok til at du kan træffe en beslutning ud fra det. Her er der nogle tips til at gøre dine undersøgelser kortere:

  • Gennemgå alle spørgsmål. Hvis det ikke har ændrer noget, ikke vil blive brugt i din analyse, eller det kan besvares på andre måder end i dit spørgeskema, så fjern spørgsmålet.

  • Hvis du bruger et firma til at komme i kontakt med dem som skal besvare din undersøgelse, så få firmaet til at give dig data om besvarerens demografi og geografiske opholdssted. Så slipper du selv for at stille spørgsmålet i din undersøgelse.

  • Opdel din undersøgelse i flere bidder, så de kan blive besvaret af forskellige grupper, eller af den samme gruppe på forskellige tidspunkter. 

  • Brug Gamifikation og variation for, at det ikke skal virke så tungt og trættende for besvareren, at skulle svare på dit spørgeskema.

  • Lav en test af din undersøgelse så du er sikker på at spørgsmålene er formuleret rigtigt, giver mening, og at det er den rigtige rækkefølge de kommer i, samt at alle de spørgsmål du vil have svar på er med. Din test skal både bede folk om at tage din undersøgelse, men også om at svare på hvad deres oplevelse var med at besvare undersøgelsen.

  • Hav så få åbne spørgsmål med som muligt.

  • Hold dig til det overordnede emne, og undgå at spørge om uvedkommende ting “Når nu de alligevel er i gang med at besvare spørgsmål”. Det handler om kvalitet frem for kvantitet.

Uanset hvor lang du beslutter dig for at din undersøgelse skal være, så er der én ting du kan være sikker på: Dem der skal besvare den vil opleve den som at være meget længere end den egentlig er. Når respondenterne begynder at føle sig overvældede, så vil kvaliteten af dataen falde. Gå grundigt igennem din data for at tjekke kvaliteten af den, og gå måske så vidt som at få flere til at besvare din undersøgelse, end du egentlig har brug for, for at være sikker på, at du ender ud med nok besvarelser af høj kvalitet, så du kan nå det analytiske mål du satte dig i begyndelsen.

Vil du godt fra start med din næste undersøgelse?

Hvad med 200 spørgsmål til kundetilfredshed, medarbejdertrivsel, evaluering af undervisning, opfølgning på arrangementer og meget mere.

.

Anbefalet Læsning