Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer

Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer

Gode råd

Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer

Bedste tidspunkt på dagen at sende spøgeskemaer

Du har brugt lang tid på at overveje, hvad du skal spørge dine kunder om.

Du ved, at de ikke har tålmodighed til mere end 10-15 spørgsmål, før de begynder at falde fra.

Du har kogt din gryde af 100 spørgsmål ind til 12 målrettede spørgsmål.

Alt er klar, nu skal du bare trykke send. Men, hvornår skal du trykke send?

Du vil jo selvfølgelig gerne have så mange svar som muligt. Undersøgelsen giver kun værdi, hvis den bliver besvaret, og hvis du sender på det forkerte tidspunkt, så har kunden måske for travlt til at kunne give feedback.

Men, det er ikke kun tidspunktet på dagen man skal have i mente; det er også helt centralt, at man finder det perfekte tidspunkt i kunderejsen at sende undersøgelsen på. Kunderejsen er meget individuel fra virksomhed til virksomhed, men hvilken ugedag og tidspunkt på dagen er bedst?

Få feedback fra dine kunder. Prøv det uden kreditkort.

OPRET BRUGER

Så! Hvilken dag er det bedst at sende et spørgeskema?

Der er mange undersøgelser, som har dykket ned i, hvornår det er bedst at sende et spørgeskema afsted. Men, det er desværre ikke en eksakt videnskab. Man skal tage hensyn til ”humør bias” om fredagen, fordi folk generelt er i bedre humør om fredagen, og det samme gør sig gældende om søndagen – af de modsatte årsager.

Checkmarket har gennemført en undersøgelse, hvor de kategoriserede mere end 1.500 evalueringer i følgende kategorier:

De fandt nogle tendenser, som – bevares – kunne ses i dataene, men udsvingene fra den ene dag til den anden var overraskende lille. Man kan dog stadig komme med en anbefaling på baggrund af resultaterne:

Skal undersøgelser bare sendes efter ovenstående skema?

Nej, desværre! Men, det er en god rettesnor, hvis du er usikker på, hvornår du skal sende det ud.

Det er virkeligt svært at give gode råd på tværs af brancher og segmenter. Svarraten varierer voldsomt ift. hvordan kunderelationen er, at vælger man at sende sin kundetilfredshedsundersøgelse via SMS fremfor mail, så kan man også forvente en meget højere svarrate.

SurveyMonkey har lavet en lignende undersøgelse, som også foreslår mandag og tirsdag som det generelt bedste tidspunkt at sende en undersøgelse afsted.

GetResponse har også analyseret over 21 millioner besvarelser I USA, hvor de fandt, at torsdag var den bedste dag at sende undersøgelser ud. Både ift. åbningsrate og svarrate.

Zendesk fandt dog ud af, at ugedagen ikke havde den store indvirkning på svarraten. Mandag havde den bedste svarrate med gennemsnitligt 20 % svarrate, men at de andre dage ikke var meget bagefter.

Hvad er konklusionen så på alle de grafer?

Konklusionen er, at du skal sende dine undersøgelser afsted om mandagen eller tirsdagen, gerne sidst på eftermiddagen. Du skal dog ikke forvente markant lavere resultater, hvis du sender evalueringen først på aftenen eller om formiddagen. Kend dine kunder og send undersøgelsen, når du tror, at det passer dem bedst – du kan også spørge en håndfuld af dem, hvornår de med størst sandsynlighed ville svare på et spørgeskema.

Tidspunktet på ugen eller dagen er mindre vigtig, det vigtige er, at du sender din evaluering sådan den passer ind i din kundes købsrejse.

Vil du spørge dine kunder om feedback? Så hjælper vi gerne med at formulere spørgsmål og analysere resultaterne.

Anbefalet Læsning

Vil du godt fra start med din næste undersøgelse?

Hvad med 200 spørgsmål til kundetilfredshed, medarbejdertrivsel, evaluering af undervisning, opfølgning på arrangementer og meget mere.

.