Generelt om tilfredshed

9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)

9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)

9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)

9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)

Det korte svar

Det er en stor mundfuld at overskue hele evalueringsprocessen – fra formulering af spørgsmål, til deling, opfølgning og handling. Lad os hjælpe dig med at komme godt fra start; dit spørgeskema skal være let at udfylde, kun indeholde spørgsmål, som i har behov for at få svar på og være opmærksom på rækkefølgen af spørgsmål; gruppér spørgsmål og vent med de følsomme spørgsmål til sidst i spørgeskemaet.

Når man træder ind i evaluerings verdenen er man på vej ud på en inspirerende rejse.

Et online spørgeskema kan være kompleks at udarbejde. Der er rigtig mange spørgsmål der skal stilles.

Når du først er kommet i gang med at udforme spørgeskemaundersøgelser kan det svært at stoppe igen. I vil stille og roligt kunne begynde at værdsætte den data I modtager. I vil lære jeres kundesegment bedre at kende. Alt dette bidrager til jeres virksomheds vidensbank.

 

I kommer med høj sandsynlighed til et punkt hvor I ønsker at tage jeres spørgeskemaundersøgelser til nye højder. Måske ønsker I at udnytte alle de funktioner som ligger i jeres virksomheds spørgeskemaværktøj.

Hvis I ønsker at tage jeres online spørgeskema til nye højder så følg med her.

Vi vil her give dig en række tips og tricks som du kan følge og oprette den fuldstændige perfekte spørgeskemaundersøgelse.

Hvad er jeres mål?

Det skal I sørge for at definere for at kunne udforme et online spørgeskema bare der bare virker

Lige meget hvordan du opbygger din kampagne er det vigtigste at have et mål med kampagnen som fokus. Hvad opnår jeres virksomheds ved at eksekvere denne spørgeskemaundersøgelse? 

Ønsker I at modtage flere leads til jeres virksomhed med potentielle ordre i? Ville det være rart at vide hvorfor dine brugere vælger at fravælge jeres platform og produkter?Kunne I tænke jer at indsamle personlig data for at udvide kendskabet til jeres målgruppe og kunne eksekvere effektive og målrettede kampagner? 

Der er simpelthen uanede muligheder for at skræddersy sine spørgeskemaundersøgelser. Den absolut vigtigste ting er at have et mål med undersøgelsen. Hvis man starter med selve målet som det vigtigste så vil resten af kommunikationen falde på plads af sig selv.

Sammensæt et online spørgeskema der er let at forstå og udfylde

På et online spørgeskema er jo færre spørgsmål desto bedre. 

En god måde at opnå dette på er ved at opsætte spørgsmål med flere svarmuligheder. Prøv at undgå for mange åbne spørgsmål i dine formuleringer. 

Pas på med ikke at indikere svaret med den måde hvorpå spørgsmålet stilles.

Gør som hundredevis af andre. Mål din tilfredshed med Smartevaluering.

    I skal til enhver tid undgå irrelevante spørgsmål i jeres spørgeskema undersøgelser

    Deltagere i spørgeskemaundersøgelser ønsker ikke at blive præsenteret for mange spørgsmål som ikke er relevante for dem. Derfor er det yderst vigtigt at undgå at deltageren bliver irriteret over spørgsmålene.

    For at sikre at spørgsmålene forblive relevante kan der benyttes logisk sammensætning af spørgsmål. Dette skaber smarte og overskuelige spørgeskemaundersøgelser for deltageren. Så undgår I tilmed unødige spørgsmål.

    Alt dette sørger for at de irrelevante spørgsmål kan blive sprunget over og hver deltager har deres egen oplevelse.

     

    Giv jer god tid til designet af kampagnen

    Online spørgeskemaundersøgelser som er godt designet har statistisk væsentlig bedre respons end undersøgelser hvor der ikke er lagt kærlighed i designet.

    Giv designet ekstra opmærksomhed.

    Fungerer den grafiske sammensætning mellem skrifttyper og farverne i kampagnen? Alle disse overvejelser og tilpasninger skal visuelt engagere og motivere din målgruppe

    Skab genkendelighed mellem kampagnen og jeres brand. Brug virksomhedens logo, skrifttyper og farver

     

    Effektiv kommunikation vha. video og billeder i et online spørgeskema

    Ved at bruge af video og billeder lagres budskabet hos modtageren. Online spørgeskema platforme har ofte en lang række forskellige værktøjer til at benytte video og billeder som giver deltageren et godt indtryk.

    Du kan som udgangspunkt vælge billeder fra billedbanker samt uploade dine billeder og videoer direkte fra din computer.

     

    Grupper spørgsmål alt efter hvilket emne spørgsmålet omhandler

    Organiser jeres spørgsmål alt efter hvilket emne spørgsmålene omhandler.
    Start med et mere generelt spørgsmål og arbejd jer derefter hen mod mere specifikke spørgsmål.

    Husk altid at når du har grupperet en række spørgsmål så vil deltageren lettere kunne forstå sammenhæng og logik. Deltagerne vil være i stand til at kunne svare hurtigere på spørgsmålene.

     

    Gem de følsomme spørgsmål til sidst i jeres online spørgeskemaundersøgelse

    Start med nogle af de mere bløde spørgsmål for at bryde isen.

    Hvis I for eksempel driver en malerbutik kunne I starte med at spørge jeres deltagere om ‘Hvilken farve de ville vælge i deres stue hvis de selv kunne bestemme?’.
    Dette er et let og uforpligtende spørgsmål at tage stilling til.

    Deltagerne vil føle sig mere trygge efter at de har udfyldt de første par spørgsmål.
    De vil åbne mere op og dele mere information med personlige detaljer som alder, uddannelse mm.

    Derfor er det vigtigt at placere de mere følsomme og personlige spørgsmål henne mod slutningen af undersøgelsen.

    Prøv dit online spørgeskema af på dine kollegaer eller venner og find ud af om dine spørgsmål er til at forstå

    Ved at teste din nye spørgeskemaundersøgelse af på rigtige deltagere finder du hurtigt ud af om dine spørgsmål er til at forstå.

    Du vil modtage meget brugbar feedback på dine spørgsmål og design.

    Så før du går i luften med en ny spørgeskemaundersøgelse anbefaler vi altid at undersøgelsen prøves af inden den offentliggøres.

     

    Den gyldne regel er: Less is more (med andre ord; en kort undersøgelse er bedre end en lang=

    De fleste deltagere er kun indstillet på at bruge minimal tid på at udfylde en spørgeskemaundersøgelse. Dette betyder ganske enkelt at i praksis skal man til hver en tid holde sig under 20 spørgsmål i sit online spørgeskema.

    I en tid og miljø hvor der bliver konkurreret om brugernes opmærksomhed fra mange forskellige medier er det vigtigere end nogensinde at holde det simpelt. I behøver ikke stille alle spørgsmål i én undersøgelse. Faktisk er det ofte en god idé at undlade for mange emner som kan overvælde deltageren.

    Nu har du fået en liste detaljerede tips og tricks som kan hjælpe dig næste gang du skal sætte en online spørgeskemaundersøgelse op. Vi ved godt at det er svært at gøre noget helt perfekt men nu har du et udgangspunkt for success med jeres næste spørgeskemaundersøgelse.

    Vil du godt fra start med din næste undersøgelse?

    Hvad med 200 spørgsmål til kundetilfredshed, medarbejdertrivsel, evaluering af undervisning, opfølgning på arrangementer og meget mere.

    .

    Anbefalet Læsning