9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)
9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)
9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)
9 råd til at lave det perfekte online spørgeskema (uden at gå kold)
Når man træder ind i evaluerings verdenen er man på vej ud på en inspirerende rejse.
Et online spørgeskema kan være kompleks at udarbejde. Der er rigtig mange spørgsmål der skal stilles.
-
Hvad er målet med kampagnen? (Målgruppen skal på forhånd vide hvorfor netop de er blevet udvalgt til at udfylde et online spørgeskema af jer)
-
Hvilken målgruppe ønsker I at ramme?
-
Hvordan tilpasser I designet på min spørgeundersøgelse?
-
Hvilken spørgsmåls struktur skal I benytte?
-
Og nok det vigtigste spørgsmål:
Hvordan analyserer I den indsamlede data?
Når du først er kommet i gang med at udforme spørgeskemaundersøgelser kan det svært at stoppe igen. I vil stille og roligt kunne begynde at værdsætte den data I modtager. I vil lære jeres kundesegment bedre at kende. Alt dette bidrager til jeres virksomheds vidensbank.
I kommer med høj sandsynlighed til et punkt hvor I ønsker at tage jeres spørgeskemaundersøgelser til nye højder. Måske ønsker I at udnytte alle de funktioner som ligger i jeres virksomheds spørgeskemaværktøj.
Hvis I ønsker at tage jeres online spørgeskema til nye højder så følg med her.
Vi vil her give dig en række tips og tricks som du kan følge og oprette den fuldstændige perfekte spørgeskemaundersøgelse.
Hvad er jeres mål?
Det skal I sørge for at definere for at kunne udforme et online spørgeskema bare der bare virker
Lige meget hvordan du opbygger din kampagne er det vigtigste at have et mål med kampagnen som fokus. Hvad opnår jeres virksomheds ved at eksekvere denne spørgeskemaundersøgelse?
Ønsker I at modtage flere leads til jeres virksomhed med potentielle ordre i? Ville det være rart at vide hvorfor dine brugere vælger at fravælge jeres platform og produkter?Kunne I tænke jer at indsamle personlig data for at udvide kendskabet til jeres målgruppe og kunne eksekvere effektive og målrettede kampagner?
Der er simpelthen uanede muligheder for at skræddersy sine spørgeskemaundersøgelser. Den absolut vigtigste ting er at have et mål med undersøgelsen. Hvis man starter med selve målet som det vigtigste så vil resten af kommunikationen falde på plads af sig selv.
Sammensæt et online spørgeskema der er let at forstå og udfylde
På et online spørgeskema er jo færre spørgsmål desto bedre.
En god måde at opnå dette på er ved at opsætte spørgsmål med flere svarmuligheder. Prøv at undgå for mange åbne spørgsmål i dine formuleringer.
Pas på med ikke at indikere svaret med den måde hvorpå spørgsmålet stilles.
Gør som hundredevis af andre. Mål din tilfredshed med Smartevaluering.
I skal til enhver tid undgå irrelevante spørgsmål i jeres spørgeskema undersøgelser
Deltagere i spørgeskemaundersøgelser ønsker ikke at blive præsenteret for mange spørgsmål som ikke er relevante for dem. Derfor er det yderst vigtigt at undgå at deltageren bliver irriteret over spørgsmålene.
For at sikre at spørgsmålene forblive relevante kan der benyttes logisk sammensætning af spørgsmål. Dette skaber smarte og overskuelige spørgeskemaundersøgelser for deltageren. Så undgår I tilmed unødige spørgsmål.
Alt dette sørger for at de irrelevante spørgsmål kan blive sprunget over og hver deltager har deres egen oplevelse.
Giv jer god tid til designet af kampagnen
Online spørgeskemaundersøgelser som er godt designet har statistisk væsentlig bedre respons end undersøgelser hvor der ikke er lagt kærlighed i designet.
Giv designet ekstra opmærksomhed.
Fungerer den grafiske sammensætning mellem skrifttyper og farverne i kampagnen? Alle disse overvejelser og tilpasninger skal visuelt engagere og motivere din målgruppe
Skab genkendelighed mellem kampagnen og jeres brand. Brug virksomhedens logo, skrifttyper og farver
Effektiv kommunikation vha. video og billeder i et online spørgeskema
Ved at bruge af video og billeder lagres budskabet hos modtageren. Online spørgeskema platforme har ofte en lang række forskellige værktøjer til at benytte video og billeder som giver deltageren et godt indtryk.
Du kan som udgangspunkt vælge billeder fra billedbanker samt uploade dine billeder og videoer direkte fra din computer.
Grupper spørgsmål alt efter hvilket emne spørgsmålet omhandler
Organiser jeres spørgsmål alt efter hvilket emne spørgsmålene omhandler.
Start med et mere generelt spørgsmål og arbejd jer derefter hen mod mere specifikke spørgsmål.
Husk altid at når du har grupperet en række spørgsmål så vil deltageren lettere kunne forstå sammenhæng og logik. Deltagerne vil være i stand til at kunne svare hurtigere på spørgsmålene.
Gem de følsomme spørgsmål til sidst i jeres online spørgeskemaundersøgelse
Start med nogle af de mere bløde spørgsmål for at bryde isen.
Hvis I for eksempel driver en malerbutik kunne I starte med at spørge jeres deltagere om ‘Hvilken farve de ville vælge i deres stue hvis de selv kunne bestemme?’.
Dette er et let og uforpligtende spørgsmål at tage stilling til.
Deltagerne vil føle sig mere trygge efter at de har udfyldt de første par spørgsmål.
De vil åbne mere op og dele mere information med personlige detaljer som alder, uddannelse mm.
Derfor er det vigtigt at placere de mere følsomme og personlige spørgsmål henne mod slutningen af undersøgelsen.
Prøv dit online spørgeskema af på dine kollegaer eller venner og find ud af om dine spørgsmål er til at forstå
Ved at teste din nye spørgeskemaundersøgelse af på rigtige deltagere finder du hurtigt ud af om dine spørgsmål er til at forstå.
Du vil modtage meget brugbar feedback på dine spørgsmål og design.
Så før du går i luften med en ny spørgeskemaundersøgelse anbefaler vi altid at undersøgelsen prøves af inden den offentliggøres.