Teknikker til Markedsundersøgelse:
Primær og Sekundær Markedsresearch
Teknikker til Markedsundersøgelse:
Primær og Sekundær Markedsresearch
Det kan være en stor mundfuld at gennemføre en markedsundersøgelse; især når du skal argumentere for dine metoder overfor dig selv og din chef. Bliv klogere på, hvordan du argumenterer for din metode på 5 minutter – det er ikke så tungt, som du skulle tro.
Du kan hoppe til de forskellige afsnit ved at klikke her:
Hvis du ikke gennemfører en markedsundersøgelse, er der stor risiko for, at dine initiativer vil slå fejl og du bagefter skal bruge meget tid og ressourcer på at rette op på produkter, som ikke helt passede til dine kunder alligevel.
Hvad handler en markedsundersøgelse om?
Markedsresearch kan godt anses for at være en metode, hvorigennem man får en fornemmelse for kundernes behov – og nogle af faktorerne kan undersøges igennem 5 trin:
Fordelene ved markedsresearch
Udnyt muligheder i markedet
En af de største fordele ved at gennemføre markedsundersøgelser er, at det gør dig i stand til at finde muligheder i markedet og effektivt forfølge dem. Du kan eksempelvis finde ud af, om dit produkt kan bruges af en målgruppe, som du ikke markedsfører det til i dag.
Bedre kommunikation
Markedsundersøgelser hjælper dig med at finde den bedste måde at kommunikere til netop dine kunder. Du lærer som regel noget nyt om kundernes interesser, personligheder og ting de ikke kan lide, så derfor kan du lettere skabe et relevant budskab til dem.
Minimering af risiko
En anden stor konsekvens ved markedsundersøgelser er, at det hjælper virksomheden med at reducere risikoen, hvis de handler på baggrund af de resultater der kommer frem. Det kan være, at du skal hæve kvaliteten af en produktserie eller sælge flere enheder i samme kasse, fordi det er det, som kunderne efterspørger.
Afdække markedstrends
Markedet skifter konstant. Markedsundersøgelser kan hjælpe dig med at afdække disse trends og bagefter lave en plan for at følge trop med kunderne.
Find potentielle problemer
Eftersom markedsundersøgelsen giver dig indsigt i kundernes reaktioner, valg og præferencer, så kan din virksomhed tilpasse produktet, eventuelt før det bliver lanceret.
Typer Af Markedsundersøgelser
Primær Research / Primær Data / Primære Dataindsamling
Kært barn har mange navne, men denne form for research bliver gennemført af virksomheden selv, med det formål at indsamle information, der kan forbedre deres produkter eller services. Primær research er også kendt som field research fordi indsamlingen sker fra bunden af, uden brug af eksisterende information. Man kan indsamle primær data eller information igennem kvalitative researchmetoder, samt kvantitative metoder. Primær research er den mest almindelige form for markedsundersøgelse og er også den mest værdifulde type.
Primær dataindsamling ofte den mest relevante metode, fordi der sjældent er eksisterende data, som lige præcis beskriver din branche, dit produkt, din situation og dit mål med en undersøgelse – og derfor må virksomheden selv skabe dataene.
Sekundær Research / Sekundær Data / Sekundær Dataindsamling
I modsætning til primær research, så er sekundær research in undersøgelsesmetode, som ikke har til formål at starte på en frisk, men samler i stedet information fra forskellige kilder. Denne metode fokuserer på data eller information, som er indsamlet af andre mennesker og er enten gjort tilgængeligt gratis eller mod betaling på nettet.
Ved sekundær research indsamler man informationer fra regeringen, nyheder, magasiner og en lang række vidensbanker.
En af fordelene ved sekundær research er, at det næsten er gratis og tager meget mindre tid.
Kvalitativ Research
Kvalitativ research, eller kvalitativ markedsundersøgelse, er en undersøgelsesmetode, som primært fokuserer på følelser og meninger. Denne form for undersøgelse prøver at komme tæt på kunden for at danne sig et overblik over, hvad de mangler og om de virkeligt kan lide produktet eller ej. Nogle af de mest brugte metoder til kvalitative research metoder er fokusgruppeinterviews eller ansigt til ansigt interviews.
Kvantitativ Research
Kvantitativ markedsresearch er en form for markedsundersøgelse, som er baseret på fakta og statistiske data fremfor følelser eller kundens meninger. Denne form for research kan være meget værdifuld, når den bliver koblet op på enten primær eller sekundær data. Nogle af de mest almindelige former for kvantitative undersøgelser er exit spørgeskemaundersøgelser.
5 Teknikker til Primær Dataindsamling
Herunder er beskrevet 5 måder at gennemføre en primær markedsundersøgelse på.
Fokusgruppe
En af de primære måder at indsamle primær data er igennem fokusgrupper. Denne metode indebærer, at du samler en lille flok mennesker i et rum eller sted, hvor du stiller dem opklarende spørgsmål omkring produktet, udviklingen, deres præferencer, feedback osv. Fokusgrupper kan gennemføres på alle lokationer. I dag kan man også gennemføre fokusgrupper online igennem videoopkald.
Den primære opgave er, at deltagerne har noget til fælles. De skal enten være samme aldersgruppe, samme køb, have de samme hobbyer, samme præferencer eller noget helt femte.
Udvælgelsen skal afhænge af, hvilken målgruppe du forsøger at ramme eller, hvilken produkt du sælger. Deltagerne i fokusgruppen bliver efterfølgende betalt med gavekort eller penge.
Fokusgrupper er en kvalitativ researchmetode og hjælper virksomheder med at få en stor mængde viden om kunderne og markedstrends.
Spørgeskemaundersøgelser og evalueringer
En anden effektiv måde at gennemføre primær dataindsamling er igennem spørgeskemaer. Termet ”spørgeskema” er et bredt udtryk og det dækker over mange andre termer, såsom spørgeskema spørgsmål, spørgeskemaformer, interviews, kundetilfredshedsundersøgelser osv. En af de meste almindelige metoder til at få udfyldt et spørgeskema er ved betalingsøjeblikket, for her kan virksomheden har gjort det godt hidtil.
I dag bliver langt de fleste spørgeskemaundersøgelser gennemført online igennem evalueringsplatforme, og det gør virksomheden i stand til at indsamle store mængder feedback, som efterfølgende kan analyseret for at finde tendenser mellem køn, alder, præferencer, tilfredshed og holdninger.
De første 30 dage er på husets regning!
*intet kreditkort nødvendigt*
Observationer
Der er to primære observationsteknikker, eller researchmetoder, når det kommer til indsamling af primær data.
- Den ene er observation igennem interaktion og kommunikation med det observerede.
- Den anden er igennem observation uden kontakt med det observerede.
Denne form for undersøgelsesmetode falder under kvantitativ data, da man igennem metoden kan vurdere eller måle respondentens adfærd eller brugerne generelt.