Stress smitter fra toppen – derfor skal du tage din egen trivsel alvorligt som leder
Stress smitter fra toppen – derfor skal du tage din egen trivsel alvorligt som leder
Stress starter ofte hos dig – men det behøver ikke ende dér
Dine medarbejderes trivsel afhænger af din egen. Det er præcis, hvad data fra Ennova og Dansk Industri viser. Når du som leder er stresset, øges risikoen markant for, at dine medarbejdere også føler sig pressede – hele 35 % mere sandsynligt faktisk.
Og det er jo selvfølgelig ikke noget, du bare kan ignorere. Men nej, det betyder ikke, at nogen forventer, at du er supermenneske.
Men hvis du konstant har travlt og altid halser bagefter, så (be)mærker dine medarbejdere det. Stressen siver ud og påvirker stemningen, engagementet og trygheden.
Ennova-analysen, der bygger på over 50.000 svar, viser, at stress blandt ledere påvirker medarbejderne lige så negativt som dårlig ledelse. Især mellemledere er i farezonen – næsten 20 % melder om stress i hverdagen.
Sådan bryder du kæden – fire konkrete ting, du kan gøre
- Gør stress til noget, vi taler om
Du bør ikke være alene med det – og det bør dine medarbejdere heller ikke. Gør det legitimt at tale om stress, og skab en kultur, hvor det er normalt at sige fra og være ærlig. - Sørg for støtte til dig selv
Find en sparringspartner, et netværk eller en coach. Der skal være plads til, at også du kan være sårbar. - Prioritér benhårdt – og vær realistisk
Alt kan ikke være lige vigtigt. Som leder er vi nødt til at skelne mellem det presserende og det vigtige – og uddelegere det, andre kan tage sig af. - Mål, mål, mål
Regelmæssige trivselsmålinger er ikke kontrol – det er indsigt. Brug data til at handle præventivt. Som leder tror vi, at vi har det store forkromede overblik, men jeg har nu set utallige eksempler på trivselsundersøgelser, hvor der dukker noget helt uventet og overraskende op.
Er du klar til at tage ansvar – for dig og dine medarbejdere?
Læs hvordan SmartEvaluering kan hjælpe dig til mere indsigt om dine medarbejderes trivsel.
