Markedsundersøgelse:

Bliv Klar på 5 Minutter

Uanset om du starter en virksomhed, lancerer et produkt eller laver en konkurrentanalyse er det nødvendigt med en markedsundersøgelse.

Hvis du ikke gennemfører en markedsundersøgelse, er der stor risiko for, at dine initiativer vil slå fejl og du bagefter skal bruge meget tid og ressourcer på at rette op på produkter, som ikke helt passede til dine kunder alligevel.

Det er tidskrævende, overvældende og trættende at gætte forkert.

Så lad os dykke ned i det: Hvordan gennemfører man en markedsundersøgelse på den rigtige måde?

Men, hvorfor spørgeskema?

  • Du kan spare oceaner af tid og penge ved at gennemføre din feedbackindsamling via spørgeskemaer digitalt – i stedet for at gennemføre 1:1 interviews.

Der er selvfølgelig også begrænsninger ved metoden, men spørgeskemaer hjælper dig med at finde danne et solidt vidensgrundlag for dine aktiviteter og giver dig muligheden for at finde tendenser i dine potentielle kunder.

Hvordan Gennemfører Du En Markedsundersøgelse?

Som nævnt tidligere, så er en undersøgelse af kundernes behov det første du skal gøre, når du lancerer et nyt produkt. Før du bruger penge på design, produktudvikling og markedsføring skal du først vide, om der er et product-market fit.

Der er nogle få ting, som du skal overveje, før du begynder din markedsundersøgelse:

Når vi taler om markedsundersøgelse har vi følgende punkter, som vi ofte gerne vil være klogere på:

  • Hvor stort er markedet?

  • Løser mit produkt faktisk kundens problem?

  • Hvor meget vil min potentielle kunder betale?

  • Hvem er mine potentielle kunder?

  • Hvem er mine konkurrenter?

  • Hvilke fordele og ulemper har jeg ift. Mine konkurrenter?

Hvad er vores ultimative mål for vores undersøgelse?

Det er at møde vores kunder, afdække deres problemer og se om vores produkt og løsning passer til deres behov.

En persona kan være guld værd

Det er en god ide at lave en persona, for den person, som du gerne vil have til at svare på dit spørgeskema. Du skal beskrive personen og give din persona et navn – på den måde bliver det lettere for dig at sætte dig i respondents sko.

Eksempel på persona:

Spørgsmål til din markedsundersøgelsen

Der findes et utal af formål med en markedsundersøgelse og herunder har vi 4 områder, som indeholder spørgsmål til:

  • Demografisk markedsanalyse

  • Psykografisk markedsanalyse

  • Markedsanalyse på nuværende kunder

  • Markedsundersøgelse med henblik på konkurrentanalyse

Spørgsmål til en demografisk markedsanalyse

Disse spørgsmål vil hjælpe dig med af afklare de demografiske oplysninger om dine potentielle kunder.

  • Hvor gammel er du?

  • Hvilket køn er du?

  • Hvor lang uddannelse har du?

  • Hvor bor du?

  • Hvad er din profession?

  • Hvad er jeres husstandsindkomst?

  • Hvor mange bor i jeres husstand?

Spørgsmål til den psykografiske markedsundersøgelse

Disse spørgsmål kan hjælpe dig med at tage et spadestik dybere og derved lave en psygrafisk segmentering af dine kunder, som hjælper dig med at finde tendenser mellem interesser, holdning og behov.

  • Hvad er dine hobbyer og interesser?

  • Hvad laver du i din fritid?

  • Hvad er dine største udfordringer?

  • Hvad er dine primære mål?

  • Hvad er dine primære mål?

  • Hvad er vigtigst for dig?

  • Hvor søger du efter information?

  • Hvordan kan du lide at købe dine ting?

Spørgsmål til markedsanalyse for nuværende kunder

Eksisterende kunder kan give utroligt meget indsigt i din forretning, produkter og services.

  • Hvor stor er sandsynligheden for at du vil anbefale vores produkter til en ven?

  • Hvor længe har du været kunde?

  • Hvilket problem løser [indsæt dit brand her] for dig?

  • Hvordan passer [indsæt dit brand her] ind i dig daglige rutiner?

  • Hvordan løser [indsæt dit brand her] dine daglige behov?

  • Hvad ville du ønske, at [indsæt dit brand her] kunne, men som den ikke kan på nuværende tidspunkt?

  • Hvad synes du mindst og mest om ved [indsæt dit brand her]?

  • Hvad gjorde, at du valgte os over en konkurrent?

  • Hvordan vil du vurdere din seneste oplevelse med os?

Det er vigtigt, at du både indsamler feedback fra kunder som elsker dig – men også de utilfredse. Det er vigtigt, at du spørger alle dine kunder om feedback.

Spørgsmål til markedsanalyse til en konkurrentanalyse

Når du har slået din industri og kunder fast, så kan du begynde at stille spørgsmål omkring dine konkurrenter.

  • Hvordan er vores brand ift. Vores konkurrenter?

  • Hvordan tiltrækker dig ved vores konkurrent?

  • Hvorfor er du i dag kunde hos en af vores konkurrenter?

Sidste ord om markedsundersøgelser

En ting, som er værd at have i baghovedet er, at markedsundersøgelser gerne må være underholdende, engagerende og ikke alt for lange.

De skal være korte, men også indeholde nok spørgsmål, så du kan få svar på dine overvejelser.

Markedsundersøgelser behøver ikke være en stor mundfuld.

Tag dig god tid til at tænke over, hvad du vil finde ud af, lav et spørgeskema med 15-20 spørgsmål, send det til en kollega som kan pilotteste din spørgeramme og komme med feedback – og send det så ud til en lille gruppe mennesker og se deres respons.

Hvordan evaluerer du i dag?

Føler du, at der er plads til forbedringer i din evalueringsproces i dag? Så prøv Smartevaluering – gratis og uforpligtende i 30 dage. 

Prøv det gratis

*uden brug af kreditkort*