4 trin til, hvordan du konverterer et rengøringsbesøg til en 5 stjernet anmeldelse… og loyale kunder.
Introduktion
Hvad kræver det helt præcist at få fem stjerner på Trustpilot efter et rengøringsbesøg?
Hurtig service? Effektiv rengøring? Gode priser? Alle tre er nødvendige for at leve op til et “godt” besøg i rengøringsbranchen – men, hvad så når det kommer til fantastisk? Altså, den form for rengøring, som efterlader et smil på læben – og ingen løftede øjenbryn.
Du har som fagperson allerede en god fornemmelse af, hvad der kræves for den form for oplevelse – og hvor vigtige de er. Gartner Group fandt, at 20 % af kunder som køber igen, generelt står for 80 % af overskuddet.
Oven i det, så rapporterede forbrugere, at 87 % ville opsige samarbejdet efter én enkelt dårlig oplevelse. Det er hårde odds.
Måske er der ikke nogle punkter på listen, som overrasker – eller måske er der. Skim eller læs den, alt efter, hvor meget tid du har.
Før du går ind i huset
Succes handler om forarbejde. Så før dine medarbejdere går i gang med rengøringen, så skal de vide, hvad de skal gøre for at efterlade et godt resultatet og indtryk. Der er en række proaktive tilgange, som alle servicevirksomheder generelt bør følge:
Læs op på kunden
Dine medarbejdere har selvfølgelig fået adressen. Men, er der en dørkode? Er der kæledyr? Er der nogle hjemme? Detaljerne er vigtige for, at medarbejderen kan få ro til at gøre sit arbejde, og det er lettere, når der er forventningsafstemt.
Kend til servicehistorikken
Er der nogle specifikke ønsker, som medarbejderen bør følge? Har der tidligere været uoverensstemmelser ift. hvad, som skal gøres rent – og hvad husejeren selv sørger for?
Efterlad ingen spor efter besøget
Det er essensen af rengøringsbranchen, så det er måske omsonst at nævne: Men, men sørg for at der ikke er nogle fodaftryk, poser med affald foran døren (medmindre det er aftalt) eller at koden til nøgleboksen er drejet helt tilfældigt, sådan det ikke kun er ét ciffer der er rykket én plads op eller ned.
Når du går ind i huset
Fortæl, hvem du er
Det er et privilegium at være i et anden person private hjem, evt. uden at de er hjemme. Er de hjemme, så præsentér dig med et smil og vis evt. ID.
Vær venlig
Medarbejderen behøver selvfølgelig ikke blive venner med husejeren, men, hvis stemningen er til det, så er der ikke noget galt i at skabe en relation til kunden. Det er en god investering, hvis der senere skulle blive tvister eller klager. Det er meget lettere at blive irriterede over en virksomhed end Marianne, som netop har gjort rent hos dem.