Prøv Smartevaluering til din næste evaluering – de første 30 dage er på husets regning!

Prøv gratis

*intet kreditkort nødvendigt*

Fokusgruppe:

Bliv Klogere På Dine Potentielle Kunder

Fokusgruppe

Bliv Klogere På Dine Potentielle Kunder

En fokusgruppe er en form for kvalitativ undersøgelsesmetode, som ofte bliver brugt, hvis man vil vide mere om potentielle kunder, et specifikt marked eller få forbedringsforslag til dine eksisterende produkter. I en fokusgruppe samler man 6-12 individer i et rum for at diskutere et emne, der bliver guidet af en moderator.

Forestil dig, at du arbejder hos en virksomhed i Silkeborg som sælger balloner og du vil gerne vide, hvordan i kan sælge flere balloner. Du vil måske gerne gennemføre dybdegående interviews med eksisterende kunder, men før du gør det, vil du gerne have en god føling med, hvilke spørgsmål og emner, som er vigtige for kunderne. En fokusgruppe er en god løsning, hvor du helt nede på jorden kan tale med dine eksisterende kunder om, hvad de kan lide og ikke bryder sig om ved virksomhedens produkter, og hvorfor de netop købte ved dig.

Deltagerne i fokusgruppen er udvalgt på baggrund af deres relevans for casen og deres forhold til virksomheden. Deltagerne behøver ikke nødvendigvis være valgt på baggrund af, hvad der bedst repræsenterer kundeportfolien, men kan i stedet være udvalgt på baggrund af, hvem der har noget på hjerte, som kan gavne diskussionen og casen.

De første fokusgrupper blev gennemført under 2. Verdenskrig for at teste effekten af propaganda på mennesker. 

Fordele Ved En Fokusgruppe

  • Det er en socialt orienteret undersøgelsesmetode, som indsamler reelle, virkelige data i en social sammenhæng.

  • Den er fleksibel.

  • Den har en høj grad af validitet.

  • Den giver dig hurtigt resultater.

  • Gruppedynamikken gør ofte, at man kommer til at diskuterer aspekter eller afslører informationer om emnet, som virksomheden ikke selv havde tænkt over eller ville have opdaget igennem almindelige interviews.

Ulemperne Ved En Fokusgruppe

Men på den anden side:

  • Intervieweren har mindre kontrol over situationen, end han eller hun ville have ved et almindeligt interview.

  • Dataene kan nogle gange være svære at analysere.

  • Det kræver et vist talent at være moderator.

  • Forskelligheder i gruppen kan medføre problemer.

  • Det kan være svært at sammensætte en gruppe.

  • Diskussionen skal holdes i en konstruktiv tone.

Sådan Gennemfører Du En Fokusgruppe

Der er nogle basale trin, som du skal igennem fra forberedelse til analyse, når du vil gennemføre en fokusgruppe.

Forberedelserne Til Fokusgruppen

Find det primære formål for fokusgruppen.

Du skal meget nøje formulere dine spørgsmål til fokusgruppen. Din fokusgruppe bør vare 1 til 1½ time, hvilken er nok til 5, 6 spørgsmål.

Ring til potentielle deltagere og inviter dem til mødet. En fokusgruppe består som regel af 6 til 12 deltagere, som har lignende karakteristika (fx alder, indkomst, job, relation til virksomheden). Vælg deltagerne ud fra, hvem der har størst sandsynlighed for at deltage i diskussionen.

Send en opfølgningsmail med foreløbig agenda, diskussionsspørgsmål og tid og lokation.

Ring til alle deltagerne tre dage før fokusgruppen for at minde dem om mødet.

Planlægning af Sessionen

Sørg for at vælge et tidspunkt, som passer de fleste af deltagerne. Sørg for at fokusgruppen tager mellem 1 og 1½ time. Det er som regel et godt tidspunkt at planlægge omkring middagstid og til aften, og hvis du sørger for aftensmad til deltagerne vil du øge sandsynligheden for at de vil deltage.

Find et godt sted at afholde fokusgruppen. Det kan være et konferencelokale med god udluftning og belysning. Sørg for at alle deltagerne kan se hinanden. Giv alle deltagerne navneskilte og kaffe, te og vand. Hvis din fokusgruppe overlapper middags- eller aftensmad, så sørg for mad til deltagerne.

Lav nogle retningslinjer, som sørger for at alle deltagerne kommer til orde og at diskussionen holdes i gang. Nogle overordnede retningslinjer kan være: 1. Hold dig til emnet/spørgsmål. 2. Hold samtalen kørende. 3. Få afsluttet hvert emne/spørgsmål, før du bevæger dig videre.

Lav en agenda for fokusgruppen. Forslag til agenda kan være: Velkomst, gennemgang af agenda, gennemgang af målet for mødet, retningslinjer for fokusgruppen, introduktion af deltager, spørgsmål og svar, afslutning.

Du skal ikke satse på, at du kan huske alt indholdet fra fokusgruppen. Overvej, om du kan bruge din telefon til at optage samtalen – du kan også optage mødet på video, hvis du vurderer, at deltagerne visuelle reaktioner er vigtige. Du kan også sørge for, at have en ekstra repræsentant fra virksomheden med, som er god til at tage noter.

Facilitering af Sessionen

Introducer dig selv og din repræsentant, hvis du har en med.

Forklar, hvorfor du optager fokusgruppen.

Gennemgå din agenda.

Forklar nøje hvert spørgsmål. Før gruppediskussionen begynder, skal du lade alle tænke over deres svar. Derefter skal du sørge for, at alle spørgsmål bliver diskuteret og besvaret før du bevæger dig videre til det næste.

Sørg for at reflektere over svarene. Er der noget du gerne vil have uddybet eller noteret til fremtidig brug?

Sørg for at alle kommer til orde. Er der nogle få, som dominerer diskussionen, så spørg ind til de stille. Overvej også om det er bedre, at gå bordet rundt, hvor alle kommer til orde – en ad gangen.

Afslut sessionen ved at takke alle deltagerne og fortælle dem, at de vil få en kopi af den rapport, som bliver udarbejdet på baggrund af fokusgruppen.

Umiddelbart Efter Sessionen

Bekræft at lyden eller videoen har virket under hele sessionen.

Sørg for at notere eventuelle informationer, som du ikke nåede at notere under fokusgruppen.

Skriv alle de observationer ned, som du gjorde dig under sessionen, såsom deltagelsen, overraskelser under sessionen eller andet, som kan hjælpe dig i dit videre arbejde med dataene.

Hvordan evaluerer du i dag?

Føler du, at der er plads til forbedringer i din evalueringsproces i dag? Så prøv Smartevaluering – gratis og uforpligtende i 30 dage. 

Prøv det gratis

*uden brug af kreditkort*